- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Bunt na Arce: wojna domowa i obrzeża narodowe dawnego Imperium Rosyjskiego 1916-1924 3620-BA-H-OG
I. Struktura narodowo-państwowa Rosji na początek XX st.
II. Rewolucja antyimperialna. Konflikty etniczne i upadek Imperium Rosyjskiego
III.Niemcy a problem niepodległości narodów byłego Imperium Rosyjskiego w czasie I wojny światowej.
IV. Kwestia rosyjska na konferencji pokojowej w Paryżu.
V. Procesy suwerenizacji narodów byłego Imperium Rosyjskiego podczas wojny domowej
VI. Bolszewicka polityka narodowa
W cyklu 2023L:
Na początek XX wieku Imperium Rosyjskie pozostawało państwem wielonarodowym, w którym tylko niewielka część ruchów narodowych miała charakter masowy. Tematem zajęć jest analiza konfliktów etnicznych podczas upadku Imperium, które stalo się areną ostrej konfrontacji wojskowo-politycznej i wojny domowej. W latach 1917-1922 wiele narodów Rosji zdobyło doświad suwerenizacji, który przyczynił się do wzrostu samoświadomości narodowej. W trakcie zajęć postaramy się pokazać specyfikę ruchów narodowych w różnych regionach Rosji, ich miejsce w ogólnorosyjskiej równowadze sił politycznych, podobieństwa i różnice pomiędzy różnymi nurtami w obrębie ruchów narodowych, a także relacje z różnymi grupami obozu antybolszewickiego. |
W cyklu 2024Z:
Na początek XX wieku Imperium Rosyjskie pozostawało państwem wielonarodowym, w którym tylko niewielka część ruchów narodowych miała charakter masowy. Tematem zajęć jest analiza konfliktów etnicznych podczas upadku Imperium, które stalo się areną ostrej konfrontacji wojskowo-politycznej i wojny domowej. W latach 1917-1922 wiele narodów Rosji zdobyło doświad suwerenizacji, który przyczynił się do wzrostu samoświadomości narodowej. W trakcie zajęć postaramy się pokazać specyfikę ruchów narodowych w różnych regionach Rosji, ich miejsce w ogólnorosyjskiej równowadze sił politycznych, podobieństwa i różnice pomiędzy różnymi nurtami w obrębie ruchów narodowych, a także relacje z różnymi grupami obozu antybolszewickiego. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W wyniku realizacji wykładów:
słuchacze uzyskują możliwość dowiedzieć się w jaki sposób niemal dziesięciolecie powiązanych bratobójczych konfliktów nie tylko doprowodziło do upadku jednego Imperiom, alie też wpłyneło na powstania na jego miejsca innego.
Zdobyta wiedza przedmiotowa pomoże zrozumieć wpływ zewnętrznych i wewnętrznych czynników na kształtowanie się współczesnych nacjonalizmów.
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
Umiejętności:
- Ma własny pogląd na świadomość narodowych elit politycznych
- Potrafi przedstawić ruchy narodowe w kontekscie wschodnioeuropejskich nacjonalizmów oraz wzajemne stosunki pomiędzy nimi
- Potrafi uzasadnić własną opinię (pozytywną bądź krytyczną) dotyczącą dzisiejszej symbolicznej przestrzeni byłego Imperium Rosyjskiego
Kompetencje:
- Student rozumie wpływ zewnętrznych i wewnętrznych czynników na suwerenizacji narodów byłego Imperium Rosyjskiego w omawianym okresie
- Zdobyta wiedza przedmiotowa pomaga studentowie przy analize wspołczesnego obszaru byłego ZSSR oraz zachodzoncych na u obecnie zmian społecznych
Literatura
Bohler J. Wojna domowa. Nowe spojrzenie na odrodzenie Polski. Kraków, 2018.
Borodziej Wł., Górny M. Nasza wojna. T. II. Narody 1917-1923. Warszawa, 2018.
Gierowska-Kałłaur J. Stanisław Bułak-Bałachowicz. Postać, która mogła połączyć narody byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego, a jednak ich nie połączyła // Acta Baltico-Slavica. 2017. Vol. 41. Str. 77-155.
Karpus Z. Wschodni sojusznicy Polski w wojnie 1920 roku: Oddziały wojskowe ukraińskie, rosyjskie, kozackie i białoruskie w Polsce w latach 1919–1920. Torun, 1999.
Lewandowski J. Federalizm. Litwa i Białoruś w polityce obozu belwederskiego. Warszawa, 1962.
Liulevicius V.G. War Land on the Eastern Front. Culture, National Identity and German Occupation in World War I. Cambridge, 2004.
Łatyszonek O. Bialoruskie formacje wojskowe 1917-1923. Balystok, 1995.
Hroch M. Social Precondition of National Revival in Europe. A Comparative Analysis of the Social Composition of Patriotic Groups among the Smaller European Nations. Cambridge; London; New York, 1985
Nowak A. Polska i trzy Rosje: studium polityki wschodniej Józefa Piłsudskiego (do kwietnia 1920 roku ). Wydawnictwo Arcana. Kraków. 2001.
Pipes R. The Formation of Soviet Union. Cambridge: Harvard University Press, 1997.
Sanborn J. Imperial Apocalypse: The Great War and the Destruction of the Russian Empire. New York; Oxford, 2014.
Snyder T. The Reconstruction of Nations: Poland, Ukraine, Lithuania, Belarus, 1569—1999. New Haven; London: Yale University Press, 2004. Reynolds M.A. Shattering Empires: The Clash and Collapse of the Ottoman and Russian Empires 1908—1918. Cambridge, 2011.
Булдаков В.П. Хаос и этнос. Этнические конфликты в России, 1917—1918 гг. Условия возникновения, хроника, комментарий, анализ. М., 2010.
Буттино М. Революция наоборот. Средняя Азия между падением царской империи и образованием СССР. М., 2007.
Верстюк В.Ф., Горобець В.М., Толочко О.П. Украiнськi проекти в Росiйськiй iмперii. Киïв, 2004. Каппелер А. Россия — многонациональная империя. Возникновение, история, распад. М., 2000.
Национальные окраины Российской империи. Становление и развитие системы управления. М., 1997.
Новая имперская история Северной Евразии. Казань, 2017. Ч. 1, 2.
Ціхаміраў А.В. Беларусь у сістэме міжнародных адносін перыяду пасляваеннага ўладкавання Еўропы і польска-савецкай вайны (1918—1921 гг.). Минск, 2003.
W cyklu 2023L:
Bohler J. Wojna domowa. Nowe spojrzenie na odrodzenie Polski. Kraków, 2018. |
W cyklu 2024Z:
Bohler J. Wojna domowa. Nowe spojrzenie na odrodzenie Polski. Kraków, 2018. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Ocena z zajęć odbywa się na podstawie osiągnięć studenta podczas zajęć wspólnych oraz pracy pisemnej, poświęconej wybranemu zagadnieniu z zakresu omawianej problematyki. |
W cyklu 2024Z:
Ocena z zajęć odbywa się na podstawie osiągnięć studenta podczas zajęć wspólnych oraz pracy pisemnej, poświęconej wybranemu zagadnieniu z zakresu omawianej problematyki. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: