Współczesne zagadnienia prawa i społeczeństwa Korei 3600-WZKPP-OW
Przedmiot niniejszy jest ogólnym przeglądem wydarzeń z historii nowszej Korei (od XIX do dziś). Istotnym jego aspektem jest ten, że daje on podwaliny pod dalsze badania koreanistyczne.
W celu zapoznania studentów z polityką, społeczeństwem oraz prawem tego regionu, kurs jest tak skonstruowany, by poświęcał uwagę interakcjom oraz komparystyce – poszukiwaniem wspólnych oraz różnych cech społeczeństw Azji.
Istnieje zaś niebezpieczeństwo zbyt szerokiego ujęcia tematu, i z tego powodu prowadząca zajęcia postanowiła poświęcić kilka wykładów i ćwiczeń konkretnym wydarzeniom oraz bohaterom historii, jak np. cesarzowej Korei, Myeongseong, prezydentowi Kim Dae-jungowi, północnokoreańskiemu uchodźcy Kang Chol-hwanowi.
Zajęcia nie mogą pominąć aspektów religii Korei, a także koreańskiego popu oraz kina, jako trendów światowych, znanych pod pojęciami K-pop oraz K-movie.
Efekty kształcenia
Kompetencje akademickie:
- Studenci prowadzą dyskusje oraz wymieniają poglądy na tematy związane ze współczesną historią i społeczeństwami Korei Północnej oraz Południowej
- Studenci opracowują oraz dzielą się informacjami dotyczącymi spraw społecznych, historycznych i prawnych obu Korei.
Kompetencje społeczne:
- studenci rozumieją potrzebę nauki przez całe życie [K-K01]
- studenci potrafią współpracować i pracować w grupach oraz budować relacje [K-K02]
- studenci potrafią współpracować z reprezentantami innych kultur [K-K03]
- studenci są świadomi, że w celu zrozumienia współczesnego świata, powinni pojąć różnice między społeczeństwami, a także widzieć wagę ich religijnych, filozoficznych i historycznych korzeni [K-K05]
- studenci powinni dostrzegać potrzebę dialogu między różnymi tradycjami kulturowymi i historycznymi [K-K06]
- studenci rozumieją wpływ kultury Korei na aspekty kulturowe świata [K-K07]
-studenci aktywnie działają w celu promocji dziedzictwa Korei [K-K08]
Kryteria oceniania
Uprzejmie proszę zauważyć, że obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach mają znaczenie. Brak przystąpienia do egzaminu końcowego oznacza zgodę na niezaliczenie kursu.
Moje kryteria oceny przedstawiam poniżej. Jeśli student otrzyma poniżej 77 punktów, to bardzo proszę o kontakt bezpośredni. Moim celem jest nauczanie, a nie negatywne ocenianie studentów.
94-100% (5)
90-93.99 (5-)
87-89.99 (4 +)
84-86.99 (4)
80-83.99 (3+)
77-79.99 (3)
Less than 77 Please contact me, since my goal is to teach you more than failing you
Literatura
Lektura (kopie artykułów oraz wbranych rozdziałów książek będą przesłane studentom 2 tygodnie przed każdymi zajęciami)
Lektury obowiązkowe:
1. Chongko Choi, Law and Justice in Korea, Seoul National University, 2005.
2. Ebrey, Patricia et al., Modern East Asia: From 1600: A Cultural, Social, and Political History (2nd ed.), Houghton-Mifflin, 2006.
3. Park, Jungo, How to Speak K-Pop, kindle edition
4. Hawk, David, The Hidden Gulag, U.N. Committee for North Korean Human Rights, 2003.
www.davidrhawk.com/HiddenGulag.pdf
Lektury nieobowiązkowe:
1. Chua Beng Huat, Koichi Iwabuchi, East Asian Pop Culture: Analyzing Korean Wave, Hong Kong University Press, 2008. 3. Cumings, Bruce, Korea's place in the sun, Norton, 2005. 4. DuBois, Thomas David, Religion and the Making of Modern Asia, New Approaches to Asian History, National University of Singapore, 2011.5. Kang Chol-hwan, Rigoulot, Pierre, The Aquariums of Pyongyang. Ten years in the North Korean Gulag, Basic Books, 2005. 6. Lee, Namhee, The making of munjung. Democracy and the politics of representation in South Korea, Cornell University Press, 2007. 7. Myers, Brian, The cleanest race, Melville House, 2010 8. Scalapino, Robert,The Last Leninists: The Uncertain Future of Asia's Communist States, Center for Strategic and International Studies, 1992.
Artykuły obowiązkowe:
Cho, Hae-joang, Reading the 'Korean Wave' as a sign of global shift, Korea Journal, 2005 Hawley, Samuel, Imjin War, part 1 and part 2, Korea Branch of the Royal Asian Society 78 (2003), p. 35-55 (http://www.samuelhawley.com/imjinarticle1a.html) Rowley, Chris, Managing Korean Business, Studies in Asia Pacific Business, 2002 Film Required Kimjongilia documentary by Heikin, 2009 Optional Taegukki Hwinallimyo 태극기 휘날리며 by Kang Je-gyu, 2004 Silmido 실미도 by Kang Woo-suk, 2003 The Scandal (Scandal - Joseon namnyeo sangyeoljisa) by Lee Je-yong, 2003 The sword with no name (Like fireworks like butterflies) 불꽃처럼 나비처럼 by Kim Yong-gyum, 2008
Lee David, Exloding the myths behind K-Pop, The Guardian, March 29 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: