- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wstęp do humanistyki cyfrowej - kultury Azji i Afryki (konwersatorium) 3600-WHC-OG
Zajęcia podzielone są na cztery nierówne bloki tematyczne.
Pierwszy blok (ok. 5 godzin) poświęcony będzie podstawowym pojęciom niezbędnym: dane, korpus, model. Jego celem będzie zapoznanie studentów z historią i funkcjonowaniem pojęcia danych. Omówione zostaną podstawowe pojęcia takie jak data, corpus, i capta. Celem bloku będzie przekazanie podstawowej wiedzy o zbiorach danych, poprawnej budowie korpusów, i doborze i dostępności materiałów badawczych, jak i funkcji modelu interpretacyjnego. Student będzie umiał interpretować proponowane w pracach naukowych zbiory danych, identyfikować płynące z tych wyborów założenia badawcze, dobierać własny korpus badawczy. Drugi blok (ok. 15 godzin) będzie poświęcony klasycznym metodom badań cyfrowych. Przedstawiony zostanie szereg metod badawczych: budowa relacyjnych baz danych, analiza sieci, ilościowa analiza tekstu. Każda z metod badawczych zostanie opisana od strony swoich założeń i w oparciu o konkretny przykład naukowy. Student będzie znał i rozpoznawał opisane metody badawcze, rozumiał ich założenia i zastosowania, potrafił dobrać odpowiednie narzędzie do odpowiedniego problemu badawczego.
Trzeci blok (ok. 5 godzin) będzie poświęcony specyfice pracy nad materiałami typowymi dla studentów Wydziału Orientalistycznego. Studenci zapoznają się z
problematyką norm zapisu (UTF-8) i problemami związanymi z pracą z pismami innymi niż łacińskie. Od strony praktycznej dowiedzą się o przygotowaniu
odpowiedniej klawiatury, jak i transliteracji.
Czwarty blok (ok. 5 godzin) poświęcony będzie kwestiom Open source i FAIR.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Pod koniec semestru studenci będą umieli przeczytać artykuł, pracę naukową czy opis danych, i konstruktywnie ocenić zbiór i konstrukcję podstawy danych, na których opiera się praca. Docelowo studenci będą umieli sami zdefiniować i przygotować kolekcje danych, która będzie mogła służyć jako podstawa badania o wysokiej merytorycznej jakości Studenci będą unikać hasłowego stosowania pojęć związanych z narzędziami cyfrowymi w naukach społecznych i humanistycznych.Studenci opanują podstawowe narzędzia niezbędne do pracy cyfrowej z pismami niełacińskimi.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu w oparciu o aktywność na zajęciach i test jednokrotnego wyboru. W przypadku braku zaangażowania lub nieprzygotowania wymagana będzie dodatkowa praca.
Literatura
Materiały do lektury będą udostępniane na tydzień przed konwersatorium.
Poniższa bibliografia jest wykazem wtbranych wpływowych pozycji. Podstawowym podręcznikiem będzie książka Lemercier i Zalc, Quantitative Methods in
the Humanities.
• Lemercier, Claire & Zalc, Claire, Quantitative Methods in the Humanities: an Introduction, Charlottesville & London, 2019.
• McCarty, Willard, Humanities Computing, in Dekker, Marcel (ed), Encyclopedia of Library and Information Science, New York, 2003, p. 1224-1235.
• Schnapp, Jeffrey & Presner, Todd & Lunenfeld, Peter & Drucker, Johanna, Digital Humanities Manifesto 2.0 , 2015.
• Taylor, Arnold & Tilton, Lauren, Humanities Data in R. Exploring Networks, Geospation Data, Images, and Text, Heidelberg, 2015.
• Transkribus Blog, What is Digital Humanities, 2023.
• Underwood, Ted (2017), “A Genealogy of Distant Reading”, Digital Humanities Quarterly, 11 (2).
Lektura dodatkowa:
• Guerreau, Alain, “Pourquoi (et comment) l’historien doit-il compter lesmots ?”, Histoire et Mesure, IV 1/2, 1989, p. 81-105.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: