Wprowadzenie do buddyzmu therawady 3600-WBT-OW
Therawada, czyli ‘doktryna starszych’, to jedyna wciąż istniejąca dziś szkoła tradycji wczesnego buddyzmu (przez przedstawicieli młodszej tradycji, mahajany, czyli ‘wielkiego wozu’, nazywanej czasem pejoratywnie hinajaną, czyli ‘małym wozem’). Therawada wyodrębniła się z buddyjskiej sanghi w 3 w. p.n.e. Kanon pism buddyjskich przekazywany przez therawadę to Kanon Palijski. W 1 w. p.n.e. therawadinowie dokonali na Sri Lance spisania swojego kanonu (był to pierwszy spisany kanon pism buddyjskich). W kolejnych wiekach therawada rozprzestrzeniała się ze Sri Lanki do krajów Azji Południowo-Wschodniej. Dziś jest dominującą religią m.in. w Tajlandii, Mjanmie (Birmie) czy Kambodży. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rozmaitymi aspektami szkoły therawady – od literatury przez praktykę po historię, ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego okresu rozwoju.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student wymieni i omówi podstawowe pojęcia buddyzmu therawady,
- student wymieni etapy rozwoju buddyzmu indyjskiego,
Umiejętności:
- student poprawnie posługuje się pojęciami buddyzmu indyjskiego,
- student prezentuje szczegółowe zagadnienia z zakresu historii myśli therawady.
Kompetencje społeczne:
- student ma świadomość znaczenia myśli buddyjskiej w kulturze indyjskiej i kulturze światowej,
- student ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijno-filozoficznych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne (test), obecność na zajęciach (dopuszczalne trzy nieusprawiedliwione nieobecności).
Literatura
R. Gethin, Podstawy buddyzmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
D. Keown, Buddyzm, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997.
M. Mejor, Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.
Oraz literatura szczegółowa do każdego wykładu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: