Podstawy organizacji i zarządzania dla studentów orientalistyki 3600-SSM-POZ2-OW
Semestr zimowy – przegląd teorii, zasad i metod
1. Zarządzanie – jego istota i znaczenie. Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania. Cele i funkcje zarządzania. Klasyczne koncepcje zarządzania.
2. Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy. Struktura organizacyjna – uwarunkowania i kierunki ewolucji. Informacja i komunikacja w zarządzaniu.
3. Istota pracy kierowniczej, role i umiejętności kierownicze. Motywacja, style kierowania, przywództwo. Kultura organizacji.
4. Podejmowanie decyzji. Kierowanie rozwojem organizacji. Analiza otoczenia. Przewidywanie przyszłości. Planowanie długookresowe – możliwości i ograniczenia. Analiza rynku. Strategie marketingowe – ewolucja koncepcji.
5. Analiza potencjału organizacji. Metody macierzowe. Analiza SWOT.
6. Zarządzanie w kontekście zmian. Diagnoza organizacyjna. Zarządzanie projektami. Zarządzanie ryzykiem.
7. Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania. Ekologiczne aspekty rozwoju organizacji
Semestr letni – ćwiczenia praktyczne
8. Doskonalenie umiejętności analizowania organizacji w kontekście międzynarodowym. Analiza otoczenia (analiza PEST, model 5 sił Portera, model interesariuszy). Analiza wewnętrzna organizacji (macierz BCG, identyfikacja zasobów istotnych strategicznie, model dyscyplin wartości Treacy’ego i Wiersemy). Analiza SWOT. Ćwiczenia praktyczne.
9. Podstawy marketingu. Model mieszanki marketingowej (marketing mix). Badania rynku. Przegląd technik promocji. Sposoby wprowadzania na rynek produktów i stymulowania ich dyfuzji. Ćwiczenia praktyczne.
10. Podstawy zarządzania projektami. Specyfika projektów. Definiowanie celów i wymagań w projekcie. Przygotowywanie harmonogramu i kosztorysu. Zarządzanie ryzykiem. Ćwiczenia praktyczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student potrafi:
• Scharakteryzować zarządzanie jako naukę społeczną,
• Wyjaśnić podstawowe pojęcia stosowane w zarzadzaniu,
• Omówić przykładowe koncepcje i metafory organizacji oraz podejścia do tworzenia strategii organizacji,
• Wykorzystując przykładowe narzędzia analityczne w zarządzaniu, przedstawić ich praktyczną przydatność oraz ograniczenia,
• Scharakteryzować wybraną organizację, jej potencjał i uwarunkowania rozwoju,
• Przeprowadzić analizę otoczenia organizacji, analizę wewnętrzną organizacji i jej relacji z otoczeniem,
• Zaproponować sposób wprowadzenia na rynek zagraniczny nowego produktu i wybrać odpowiednie techniki promocji,
• Przygotować dokumentację projektu (lista wymagań, harmonogram, kosztorys),
• Wykorzystać wiedzę o uwarunkowaniach procesów podejmowania decyzji i motywacji w zarządzaniu do formułowania propozycji doskonalenia wybranej organizacji.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach oraz test pisemny w postaci 10 pytań otwartych (semestr zimowy); prace projektowe (semestr letni)
Literatura
Podstawowa - wybrane fragmenty podręczników:
• Bogdanienko, J., Piotrowski W., red. (2013) Zarządzanie – tradycja i nowoczesność, PWE
• Hatch, M.J. (2002) Teoria organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Uzupełniająca:
• Morgan, G. (2005) Obrazy organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
• Porter, M. (2006) Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes
• Zawiślak, A. (2011) O kwantach, rynkach i ekonomistach. Ikebana zadziwień i paradoksów. Warszawa: Poltekst
• Mintzberg, H., Ahlstrand, B., Lampel, J. (2002) Strategy safari. A guided tour through the wilds of strategic management. New York: The Free Press
Materiały do zajęć, w tym prezentacje oraz dodatkowe pozycje bibliograficzne, zostaną udostępnione w formie elektronicznej na stronie www kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: