- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Żółw i chryzantema – wulgaryzmy w chińskim systemie językowym. 3600-SJW-ZCHCH-OG
Zadaniem wykładu będzie zapoznanie studentów z różnymi sposobami opisu fenomenu wulgaryzmów i ich miejsca w języku. Przedstawione zostaną perspektywy na wulgaryzmy i przekleństwa :
Tradycyjne podejście filologiczne
Współczesne teorie językoznawcze: leksykografia, językowy obraz świata, gramatyka i składnia,
Teorie kognitywistyczne
Etnolingwistyczna;
Kulturoznawcza;
W trakcie zajęć studenci również zapoznają się również z podstawami wiedzy o języku chińskim, jego historii i różnym aspektom opisu jego systemu językowego. Słucjaczki poznają również gramatykę, składnię oraz leksykę w zakresie związanym z tematyką zajęć. Ważną częścią zajęć będzie praktyczna nauka pozanormatywnego języka chińskiego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
Nabywa umiejętności:
A1-U1 - komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w prostych sytuacjach społecznych
A1_U2- identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych
A1_U3- rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku
WIEDZA
A1_W1 - posiada zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka
A1_W2 - posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
A1_K1 – potrafi współpracować w grupie
A1_K2 – zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie
A1_K3 – zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym
A1_K4 - dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka
Kryteria oceniania
Na ocenę na zaliczenie zajęć OGUN-językowych składają się następujące elementy
– aktywność na zajęciach – 40% oceny,
– wynik pisemnego testu końcowego zaliczeniowego wiedzy o współczesnym podejściu do teorii wulgaryzmu w światowej nauce. – 20%
ustna rozmowa czyli sprawdzenie językowych umiejętności wykorzystania nabytej leksyki pozanormatywnej 30% oceny
-obecność na zajęciach 10%
przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich)
Skala ocen
99 – 100% – 5 (celujący)
93 – 98% – 5 (bardzo dobry)
87 – 92% – 4+ (dobry plus)
77 – 86% – 4 (dobry)
71 – 76% – 3+ (dostateczny plus)
60 – 70% – 3 (dostateczny)
Zajęcia ( także zaliczanie kolejnych elementów) mogą odbywać się przy pomocy narzędzi zdalnych, takich jak Moodle, platforma Kampus, a także G-Suite (łącznie z google docs, google meets i in.) W trakciezajęć będą wykorzystywane narzędzia online Kahoot, Quizlet. W miarę potrzeby dopuszczalne będzie również korzystanie z Zoom.
Literatura
Bergen Benjamin, What the F,.Kraków 2019
Engelking, Anna; Klątwa. Rzecz o ludowej magii słowa, Wrocław 2000.
Grochowski , Maciej, Słownik polskich przekleństw i wulgaryzmów, Warszawa 2002.
JanKomunikant, Słownik polszczyzny rzeczywistej, Łódź 2011.
Ljung, Magnus, Swearing. A Cross-Cultural Linguistic Study, Stockholm 2011.
McEnery, Tony Swearing in English London 2006.
Pinker, Steven, The Stuff of thought, New York 2007.
Oraz lektura dodatkowa:
Жельвис, В.И., Злая лая матерная…, Ладомир 2005.
Жельвис, В.И.; Поле брани. Сквернословие как социальная проблема Ладомир1997
Rogalski , Piotr, Świat chińskiej ulicy – słownikowe zestawienie wyrażeń pejoratywnych, praca magisterska pod kierunkiem Macieja Gacy, Poznań 2003
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: