Kultura religijna i artystyczna Tatarów polsko-litewskich (II) 3600-PST-KRATPL2-OW
Przedmiot obejmuje następujące podstawowe składniki dziedzictwa kulturowego Tatarów polsko-litewskich: architektura meczetowa - cmentarze i epigrafika - zdobnictwo - język - rękopisy i ich zawartość - związki literatury polskotatarskiej z Orientem muzułmańskim i tradycją chrześcijańską - praktyki modlitewne i inne obrzędy religijne - praktyki magiczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Scharakteryzować sytuację społeczną, kulturalną i językową społeczności polskotatarskiej w kontekście jej dziejów
Wyjaśnić genezę osadnictwa tatarskiego w Rzeczypospolitej, opisać jego dalsze dzieje i obecną sytuację, w tym rozmieszczenie.
Rozumieć zasady zapisu i odczytu tekstów polskotatarskich, być w stanie dokonać odczytu prostych i krótkich zapisów w języku polskim.
Zidentyfikować typy rękopisów polskotatarskich i scharakteryzować zawartość piśmiennictwa polskotatarskiego
Opisać związki pomiędzy piśmiennictwem polskotatarskim a literaturą staropolską oraz piśmiennictwem orientalnym (muzułmańskim)
Znać podstawy dogmatyki i kultu islamu, znać najważniejsze elementy obrzędowości Tatarów polsko-litewskich i rozumieć ich specyfikę na tle obrzędowości ogólnomuzułmańskiej.
Identyfikować formy i zabytki architektury tatarskiej na ziemiach Rzeczypospolitej i rozumieć ich genezę oraz funkcje.
Rozumieć funkcje wystroju i wyposażenia meczetowego Tatarów polsko-litewskich.
Identyfikować formy kultury sepulkralnej Tatarów polsko-litewskich (cmentarze, formy grobu, inskrypcje) i ich genezę oraz cechy specyficzne na tle kultury islamu oraz kultury polskiej.
Kryteria oceniania
Ocena w ramach pisemnego egzaminu wiedzy nabytej na wykładzie i na podstawie zalecanej literatury.
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach i na podstawie zalecanej literatury materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się .terminologią specjalistyczną
4,5 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach i na podstawie zalecanej literatury materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się .terminologią specjalistyczną
4,0 –dobra znajomość przedstawionego na zajęciach i na podstawie zalecanej literatury materiału, dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się .terminologią specjalistyczną
3,5 – dobra znajomość przedstawionego na zajęciach i na podstawie zalecanej literatury materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się .terminologią specjalistyczną
3,0 - dostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach i na podstawie zalecanej literatury materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dostateczne posługiwanie się .terminologią specjalistyczną
2,0 - niedostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach i na podstawie zalecanej literatury materiału
Literatura
Drozd, A., 2016. Corpus Inscriptionum Tartarorum Poloniae et Lithuaniae. Tom I. Studzianka. Warszawa: Polskie Towarzystwo Orientalistyczne.
Drozd A., Dziekan M.M., Majda T. 1999. Meczety i cmentarze Tatarów polsko-litewskich. Katalog Zabytków Tatarskich, t. 2. Warszawa:Res Publica Multiethnica.
Drozd A., Dziekan M.M., Majda T. 2000. Piśmiennictwi i muhiry Tatarów polsko-litewskich. Katalog Zabytków Tatarskich, t. 3. Warszawa : Res Publica Multiethnica.
Jankowski H., Łapicz C., 2000. Klucz do raju. Księga Tatarów litewsko-polskich z XVIII wieku. Warszawa: Dialog.
Kryczyński S. 1938. „Tatarzy litewscy. Próba monografii historyczno-etnograficznej”, Rocznik Tatarski. 3,XVI + 318.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: