- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Współczesny język Czyngis-chana, czyli praktycznie o dziejach i kulturze Mongołów 3600-PJMKS-OG
Zajęcia dostarczają rzetelnej podstawowej wiedzy na temat Mongolii i jej mieszkańców, a w szczególności odnoszą się do poznania kultury, tradycji, obyczajowości, języka i historii. Zajęcia są podzielone na bloki tematyczne (język, kultura, obyczajowość, historia, religia etc.);
1. Gdzie leży Mongolia i kim są jej mieszkańcy?
2. Mongolski codzienny i świąteczny savoir vivre.
3. Czyngis-chan i jego potomkowie – historia państwa i narodu.
4. Kultura wysoka i popularna w Mongolii – sztuka,
5. W co wierzą Mongołowie – główne systemy wierzeń Mongołów.
6. Współczesna Mongolia – zmiany kulturowe.
7. Nie tylko bitwa pod Legnicą - stosunki polsko-mongolskie.
Poszczególne zajęcia składają się z dwóch odrębnych części – teoretycznej i praktycznej. W pierwszej części prezentowana jest wiedza teoretyczno-praktyczna odnosząc się do tematyki danego bloku, a część praktyczna uzupełnią wiedze o nabywanie praktycznych umiejętności posługiwania się i budowania prostych wypowiedzi w języku mongolskim przydatnych w życiu codziennym.
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu Student nabywa:
- podstawowej wiedzy na temat języka, kultury, tradycji, zwyczajów i obyczajowości Mongołów
- ogólnej wiedzy o historii narodu i państwa mongolskiego
- elementarnej wiedzy o tradycyjnych i współczesnych wierzeniach i systemach religijnych Mongołów
- umiejętność omawiania podstawowych zagadnień społeczno-kulturowo-językowych dotyczących Mongolii i jej mieszkańców
- umiejętności interpretowania podstawowych werbalnych i poza werbalnych zachowań Mongołów
- umiejętności i kompetencji językowych w stopniu elementarnym posługiwania się współczesnym języku mongolskim
- zdolność wyrażania codziennych potrzeb (podstawowe zwroty) w języku mongolskim
- umiejętność komunikowania się z otoczeniem w prostych sytuacjach społecznych
- umiejętność posługiwania się system pisma (cyrylica) używanym w Mongolii
- świadomość wartości innych kultur w kontekście wzbogacania własnej kultury w ramach dialogu międzykulturowego
- kompetencji społecznych w zakresie pracy samodzielnej oraz zespołowej
- praktycznej umiejętności zastosowania zasad mongolskiego savoir vivre’u
Kryteria oceniania
Kontrola bieżąca: Obecność na zajęciach, Aktywność i przygotowanie do zajęć weryfikowane na każdych zajęciach
Kontrola końcowa: Dwuetapowa - teoretyczna i praktyczna. Student scharakteryzuje jedno z wybranych zagadnień kulturowych (język, zwyczaje, historia, religia etc.). W części praktycznej Student przedstawi się po mongolsku i krótko opowie o sobie. Następnie przetłumaczy z j. mongolskiego krótką informację lub odegra scenkę rodzajową.
Na ocenę z zajęć składają się następujące elementy (należy uzyskać pozytywną ocenę z każdego kryterium):
– aktywność na zajęciach – 25% oceny,
– wyniki testów cząstkowych, prac domowych – 20% oceny,
– wynik zaliczenia końcowego – 55% oceny.
Skala ocen: 60-74% – dostateczny, 75-88% – dobry, 89-96% – bardzo dobry, >96% – celujący.
Literatura
1. Atwood, Ch.P.: Encyclopedia of Mongolia and the Mongol Empire, Facts on File, Inc., New York 2004
2. Bazylow, L.: Historia Mongolii, Wydawnictwo: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1981.
3. Godziński, St.: W kręgu lamajskich legend i mitów, Wydawnictwo ISKRY, Warszawa 1981.
4. Godziński, St.: Sztuka mongolska [w] ETNOGRAFIA POLSKA 1980 t.24 z.1, Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Instytut Historii Kultury Materialnej PAN, Warszawa 1980, str. 105-120.
5. Kałużyński, St.: Tradycje i legendy ludów Mongolii, Wydawnictwo ISKRY, Warszawa 1978.
6. Rogala, J.: Podręcznik do nauki współczesnego języka mongolskiego, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2015.
6. Tserenpil, D., Kullmann, R.: Mongolian Grammar, ADMON Co, Ulaanbaatar 2008.
7. S. Kałużyński, Dawni Mongołowie, PIW, Warszawa 1983
8. Baabar, B., Dzieje Mongolii, Dialog 2009
9. Oyungerel T., Scheda po Czyngis-chanie. Demokracja po mongolsku, Wydawnictwo Trio, 2013
10. Rossabi M., Modern Mongolia: From Khans to Commissars to Capitalists, University of California Press, 2005
11. Weatherford J., Czyngis-chan, Świat książki, 2006
12. Tajna historia Mongołów, tłum. Stanisław Kałużyński, PIW, Warszawa 1970
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: