Wstęp do badań literaturoznawczych 3600-OR-WBL
Celem wykładów jest zapoznanie studentów z wiodącymi kierunkami XX-wiecznych i XXI-wiecznych badań literaturoznawczych. Poszczególne wykłady będą poświęcone prezentacji paradygmatów myślowych, doktryn, szkół, nurtów oraz metodologii literaturoznawczych. Zarazem przekrojowo w ciągu całego kursu będą omawiane zasadnicze problemy literaturoznawstwa (m.in. autor, intencja, interpretacja, język, referencja, tekst, znaczenie, znak). Przemiany myśli teoretycznoliterackiej będą przedstawiane z uwzględnieniem ich powiązań z innymi dyscyplinami (filozofia, lingwistyka, socjologia, psychologia, historiografia, kulturoznawstwo).
W cyklu 2023Z:
Celem wykładów jest zapoznanie studentów z wiodącymi kierunkami XX-wiecznych i XXI-wiecznych badań literaturoznawczych. Poszczególne wykłady będą poświęcone prezentacji paradygmatów myślowych, doktryn, szkół, nurtów oraz metodologii literaturoznawczych. Zarazem przekrojowo w ciągu całego kursu będą omawiane zasadnicze problemy literaturoznawstwa (m.in. autor, intencja, interpretacja, język, referencja, tekst, znaczenie, znak). Przemiany myśli teoretycznoliterackiej będą przedstawiane z uwzględnieniem ich powiązań z innymi dyscyplinami (filozofia, lingwistyka, socjologia, psychologia, historiografia, kulturoznawstwo). |
W cyklu 2024Z:
Celem wykładów jest zapoznanie studentów z wiodącymi kierunkami XX-wiecznych i XXI-wiecznych badań literaturoznawczych. Poszczególne wykłady będą poświęcone prezentacji paradygmatów myślowych, doktryn, szkół, nurtów oraz metodologii literaturoznawczych. Zarazem przekrojowo w ciągu całego kursu będą omawiane zasadnicze problemy literaturoznawstwa (m.in. autor, intencja, interpretacja, język, referencja, tekst, znaczenie, znak). Przemiany myśli teoretycznoliterackiej będą przedstawiane z uwzględnieniem ich powiązań z innymi dyscyplinami (filozofia, lingwistyka, socjologia, psychologia, historiografia, kulturoznawstwo). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- poznaje najważniejsze problemy metodologiczne literaturoznawstwa teoretycznego XX i XXI wieku;
- umie je osadzić w kontekście współbieżnych historycznie i metodologicznie lingwistyki, filozofii;
- zapoznaje się z założeniami i strategiami metodologicznymi najważniejszych paradygmatów, formacji, orientacji, szkół i nurtów;
- potrafi rozpoznać ich retorykę (gatunki i style wypowiedzi, znamienne nazwy, metafory terminologiczne i terminy);
- uzyskuje słownik pojęć kluczowych dla nowoczesnych i współczesnych badań literackich, wskazujących na ich dominanty problemowe;
- umie usytuować różne propozycje teoretyczne względem siebie oraz względem ościennych wobec literaturoznawstwa praktyk naukowych i artystycznych;
- potrafi przeprowadzić analizę porównawczą poznanych koncepcji i dokonać translacji ich słowników;
- poznaje najważniejsze indywidualne propozycje teoretyczne i ich realizacje pisarskie;
- zdobywa umiejętność osadzenia poznawanych propozycji w kontekstach biograficznym, politycznym i światopoglądowym, tj. rozpoznawać w wypowiedzi naukowej wypowiedź kulturową.
Kryteria oceniania
Zgodnie z regulaminem dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
Wykład kończy się egzaminem.
Literatura
Podręczniki i antologie:
• A. Burzyńska, M.P. Markowski, "Teorie literatury XX wieku. Podręcznik", Kraków 2006 [i nast. wydania].
• "Literatura – teoria – metodologia", red. D. Ulicka, Warszawa 2006 [i nast. wydania].
• Z. Mitosek, "Teorie badań literackich", Warszawa 1998 [i nast. wydania].
• A. Burzyńska, M.P. Markowski, "Teorie literatury XX wieku. Antologia", Kraków 2006 [i nast. wydania].
• "Teoretycznoliterackie tematy i problemy", red. D. Ulicka, Warszawa 2003 [i nast. wydania].
W cyklu 2024Z:
Podręczniki i antologie: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: