Wstęp do badań historycznych 3600-OR-WBH
Na zajęcia składają się dwa bloki – metodologia historii oraz nauki pomocnicze historii. W I semestrze studenci zapoznają się z zasadniczymi definicjami metodologii historii, koncepcją źródła historycznego i pojęciem wiedzy pozaźródłowej, krytyką źródła historycznego, metodami badawczymi historiografii. Tworzą podstawy własnego warsztatu badawczego, poznają zasady edytorstwa historycznego oraz edycji źródła historycznego. W II semestrze poruszane są zagadnienia poszczególnych dyscyplin historiografii, podstawowych nauk pomocniczych oraz nauk wspomagających.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem;
Wiedza:
ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu historii (K_W01)
zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury krajów Orientu/Afryki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie historii (K_W06)
Umiejętności:
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy
K_U01
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej
K_U03
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych
K_U04
potrafi wykryć związki między kształtowaniem się idei filozoficznych i religijnych wybranego regionu Orientu/Afryki a procesami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi
K_U07
potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) wybranego regionu Orientu/Afryki prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U08
umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) wybranego regionu Orientu/Afryki, a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U09
potrafi wybrać i sformułować temat pracy magisterskiej, dobrać i odszukać źródła w języku wybranego regionu Orientu/Afryki, odnieść się do różnych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł
K_U17
posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów
K_U20
Kompetencje społeczne:
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
K_K01
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K04
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Literatura
M. Handelsman, Historyka, Warszawa 1928,
J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa 1968 i nast. wyd.,
A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Łódź 1978 i nast. wyd.
S. Kościałkowski, Historyka, Londyn 1954,
J. Szymański, Nauki pomocnicze historii od schyłku IV do końca XVIII w., Warszawa 1972 i nast. wyd.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: