Zagadnienia społeczno-kulturowe Azji Środkowej i Mongolii 3600-MT-ZSKASM-OW
OPIS ŚRODOWISKA NATURALNEGO MONGOLII I AZJI ŚRODKOWEJ ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRAIN GEOGRAFICZNYCH, GÓR, RZEK I NAJWAŻNIEJSZYCH SKUPISK LUDZKICH. PREZENTACJA GŁÓWNYCH DANYCH O PAŃSTWACH, ZNAJDUJĄCYCH SIĘ NA OBSZARZE AZJI ŚRODKOWEJ, ORAZ O JĘZYKACH, JAKIMI SIĘ POSŁUGUJE ZAMIESZKUJĄCA JE LUDNOŚĆ. OMÓWIENIE SYSTEMÓW RELIGIJNYCH I WIERZEŃ WYZNAWANYCH PRZEZ LUDY AZJI ŚRODKOWEJ; PRZEDSTAWIENIE ZASADNICZYCH CECH KULTURY LUDÓW STEPOWYCH.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
K_W09 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Azji Środkowej i Mongolii w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej
K_W10 potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Azji Środkowej i Mongolii
K_W11 ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Azji Środkowej i Mongolii
K_W14 ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
K_U02 wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki
K_U04 zastosować wiedzę z zakresu historii Azji Środkowej i Mongolii do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
K_U05 prawidłowo usytuować Azję Środkową i Mongolię w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego
K_U07 umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej Mongolii (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U09 zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Azji Środkowej i Mongolii w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U17 poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Mongolii
K_U21 prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Azji Środkowej i Mongolii i w języku polskim oraz w języku mongolskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Mongolii i Tybetu
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04 potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05 ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06 widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07 ma świadomość znaczenia kultury mongolskiej w kulturze światowej
K_K08 działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Mongolii
Kryteria oceniania
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH I EGZAMIN PISEMNY
Literatura
CZEPPE, J. FLIS, R. MOCHNACKI, GEOGRAFIA FIZYCZNA CZĘŚCI ŚWIATA, WARSZAWA, ŁÓDŹ, KRAKÓW 1960
N. POPPE, INTRODUCTION TO ALTAIC LINGUISTICS, WIESBADEN 1965
D. SINOR, INTRODUCTION À L’ÉTUDE DE L’EURASIE, WIESBADEN 1963
D. SINOR (RED.), ASPECTS OF ALTAIC CIVILIZATION, THE HAGUE 1963
J. SCHUBERT, PARALIPOMENA MONGOLICA, BERLIN 1971
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: