Sztuka i estetyka Tybetu 3600-MT-WST-OW
ZAPOZNANIE Z NAJWAŻNIEJSZYMI ZAŁOŻENIAMI ESTETYCZNYMI SZTUKI TYBETAŃSKIEJ, W TYM: ARCHITEKTURY, MALARSTWA, RZEŹBY, SZTUKI WYDAWNICZEJ, OPERY TYBETAŃSKIEJ I FILMU. PREZENTACJA NA WYBRANYCH PRZYKŁADACH.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
MA UPORZĄDKOWANĄ WIEDZĘ SZCZEGÓŁOWĄ O SZTUCE I ESTETYCE MONGOLII I TYBETU K_W08
POTRAFI NAZWAĆ I SCHARAKTERYZOWAĆ PODSTAWOWE ZJAWISKA KULTUROWE MONGOLII I TYBETU K_W10
ZNA I ROZUMIE PODSTAWOWE METODY ANALIZY I INTERPRETACJI RÓŻNYCH WYTWORÓW KULTURY WŁAŚCIWE DLA WYBRANYCH TEORII I SZKÓŁ BADAWCZYCH W ZAKRESIE STUDIÓW NAD KULTURĄ ORAZ LITERATUROZNAWSTWA, JĘZYKOZNAWSTWA, FILOZOFII I RELIGIOZNAWSTWA I HISTORII K_W18
ZNA I ROZUMIE PODSTAWOWE METODY ANALIZY I INTERPRETACJI RÓŻNYCH WYTWORÓW KULTURY WŁAŚCIWE DLA RODZIMYCH TRADYCJI MONGOLII I TYBETU K_W19
UMIEJETNOŚCI
POTRAFI ZANALIZOWAĆ NAJWAŻNIEJSZE ZJAWISKA/PRĄDY SZTUKI (MALARSTWA, RZEŹBY, ARCHITEKTURY, INNYCH DZIEDZIN SZTUKI) MONGOLII I TYBETU K_U08
ROZUMIE NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA INTELEKTUALNE, DYLEMATY, PREFERENCJE ESTETYCZNE FORMUŁOWANE WEWNĄTRZ KULTURY MONGOLII I TYBETU K_U10
POTRAFI POPRAWNIE FUNKCJONOWAĆ W ŚRODOWISKU JĘZYKOWYM I KULTUROWYM MONGOLII I TYBETU K_U17
POSIADA UMIEJĘTNOŚĆ PREZENTACJI ZAGADNIEŃ SZCZEGÓŁOWYCH Z ZAKRESU PROBLEMATYKI KULTUROWEJ MONGOLII I TYBETU W JĘZYKU POLSKIM ORAZ W JĘZYKU MONGOLSKIM I TYBETAŃSKIM Z UWZGLĘDNIENIEM TRADYCJI INTELEKTUALNEJ MONGOLII I TYBETU K_U21
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
ROZUMIE POTRZEBĘ UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE K_K01
POTRAFI ODPOWIEDNIO OKREŚLIĆ CELE I SPOSOBY ICH OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ, ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ K_K04
MA ŚWIADOMOŚĆ ODMIENNOŚCI KULTUROWEJ I JEJ ŹRÓDEŁ RELIGIJNYCH, FILOZOFICZNYCH, OBYCZAJOWYCH I HISTORYCZNYCH ORAZ JEJ ZNACZENIA DLA ROZUMIENIA WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA K_K05
DZIAŁA NA RZECZ UDOSTĘPNIANIA I PROMOWANIA SPUŚCIZNY KULTUROWEJ I JĘZYKOWEJ MONGOLII ITYBETU K_K08
Kryteria oceniania
OBECNOŚC NA ZAJĘCIACH, EGZAMIN PISEMNY
Literatura
R. Beer, The Encyclopedia of Tibetan Symbols and Motifs, Shambhala, Boston 1999.
Dagyab Rinpoche, Robert A.F. Thurman, Buddhist Symbols in Tibetan Culture, Wisdom Publications, Boston 1995
K. Debreczeny, The Black Hat Eccentric. Artistic Visions of the Tenth Karmapa, Rubin Museum of Art, New York 2012
D.and J. Jackson,Tibetan Thangka Painting: Methods And Materials, Snow Lion, 2006
D. Jackson, A History of Tibetan Painting, Verlag der Österrischen Akademie der Wissenschaften, Wien, 1996.
D. Jackson, Patron and Painter: Situ Panchen and the Revival of the Encampment Style, Rubin Museum of Arts in association with the University of Washington Press, New York, 2009.
D. Jackson, The Place of Provenance. Regional Styles im Tibetan Painting, Rubin Museum of Art., New York 2012
P. Rawson, Święty Tybet, Artes, 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: