Religie Mongolii 3600-MT-WRM-OW
ZAPOZNANIE Z NAJWAŻNIEJSZYMI ZAŁOŻENIAMI DOKTRYNALNYMI I HISTORIĄ UPOWSZECHNIENIA SZAMANIZMU MONGOLSKIEGO I BUDDYZMU TYBETAŃSKIEGO WŚRÓD MONGOŁÓW. OMÓWIENIE CECH CHARAKTERYSTYCZNYCH SZAMANIZMU MONGOLSKIEGO, ROLI SZAMANA W PRZESZŁOŚCI I WSPÓŁCZEŚNIE, PODSTAWOWYCH OBRZĘDÓW I TWÓRCZOŚCI RELIGIJNEJ. HISTORIA UPOWSZECHNIENIA BUDDYZMU TYBETAŃSKIEGO W MONGOLII, KONFRONTACJA Z SZAMANIZMEM, METODY PROPAGACJI. ROZWÓJ BUDDYZMU W MONGOLII, WŁĄCZENIE ELEMENTÓW NARODOWYCH DO PRAKTYKI, TWÓRCZOŚĆ RELIGIJNA, ZNISZCZENIE BUDDYZMU W MONGOLSKIEJ REPUBLICE LUDOWEJ. ODRODZENIE BUDDYZMU PO 1990 R. CHARAKTERYSTYKA WSPÓŁCZESNEJ PRAKTYKI BUDDYJSKIEJ W MONGOLII.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PO UKOŃCZENIU KURSU PRZEWIDZIANEGO PROGRAMEM STDENT:
WIEDZA
MA UPORZĄDKOWANĄ WIEDZĘ SZCZEGÓŁOWĄ O FILOZOFII I RELIGII TYBETU I MONGOLII. K_W07
ZNA I ROZUMIE PODSTAWOWE NURTY I POJĘCIA FILOZOFICZNE ORAZ ROLĘ REFLEKSJI FILOZOFICZNEJ W KSZTAŁTOWANIU KULTURY. K_W03
POTRAFI NAZWAĆ I SCHARAKTERYZOWAĆ PODSTAWOWE ZJAWISKA KULTUROWE TYBETU I MONGOLII K_W10
ZNA I ROZUMIE PODSTAWOWE METODY ANALIZY I INTERPRETACJI RÓŻNYCH WYTWORÓW KULTURY WŁAŚCIWE DLA RODZIMEJ TRADYCJI TYBETU I MONGOLII. K_W19
ZNA I ROZUMIE PODSTAWOWE METODY ANALIZY I INTERPRETACJI RÓŻNYCH WYTWORÓW KULTURY WŁAŚCIWE DLA WYBRANYCH TRADYCJI, TEORII I SZKÓŁ BADAWCZYCH W ZAKRESIE STUDIÓW NAD KULTURĄ ORAZ LITERATUROZNAWSTWA, JĘZYKOZNAWSTWA, FILOZOFII I RELIGIOZNAWSTWA I HISTORII. K_W18
UMIEJĘTNOŚCI
POSŁUGUJE SIĘ PODSTAWOWYMI POJĘCIAMI Z DZIEDZINY FILOZOFII I RELIGII TYBETU I MONGOLII. K_U03
POSIADA UMIEJĘTNOŚĆ PREZENTACJI ZAGADNIEŃ SZCZEGÓŁOWYCH Z ZAKRESU PROBLEMATYKI RELIGIJNEJ TYBETU I MONGOLII (ZAŁOŻENIA NAJWAŻNIEJSZYCH RELIGII, OMÓWIĆ FORMY KULTU, OBRZĘDY RELIGIJNE, ŚWIĘTE KSIĘGI) W JĘZYKU POLSKIM ORAZ W JĘZYKU MONGOLSKIM I TYBETAŃSKIM Z UWZGLĘDNIENIEM TRADYCJI INTELEKTUALNEJ MONGOLII I TYBETU K_U21
POTRAFI WSKAZAĆ ŹRÓDŁA RÓŻNIC RELIGIJNYCH MONGOLII I TYBETU K_U02
ROZUMIE NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA INTELEKTUALNE, DYLEMATY Z ZAKRESU RELIGII I FILOZOFII FORMUŁOWANE WEWNĄTRZ KULTURY TYBETU I MONGOLII K_U10
POTRAFI INTERPRETOWAĆ KLUCZOWE POJĘCIA WŁAŚCIWE DLA RELIGII I FILOZOFII TYBETU I MONGOLII. K_U15
POTRAFI POPRAWNIE FUNKCJONOWAĆ W ŚRODOWISKU JĘZYKOWYM I KULTUROWYM TYBETU I MONGOLII K_U17
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
ROZUMIE POTRZEBĘ UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE. K_K01
POTRAFI ODPOWIEDNIO OKREŚLIĆ CELE I SPOSOBY ICH OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ, ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ. K_K04
MA ŚWIADOMOŚĆ ODMIENNOŚCI KULTUROWEJ I JEJ ŹRÓDEŁ RELIGIJNYCH, FILOZOFICZNYCH, OBYCZAJOWYCH I HISTORYCZNYCH . K_K05
WIDZI POTRZEBĘ PROWADZENIA DIALOGU MIĘDZYRELIGIJNEGO K_K06
MA ŚWIADOMOŚĆ ZNACZENIA RELIGII I FILOZOFII TYBETU I MONGOLII W KULTURZE ŚWIATOWEJ. K_K07
MA ŚWIADOMOŚĆ KONIECZNOŚCI ZACHOWANIA DZIEDZICTWA KULTUROWEGO I JĘZYKOWEGO TYBETU I MONGOLII. K_K07
DZIAŁA NA RZECZ UDOSTĘPNIANIA I PROMOWANIA SPUŚCIZNY RELIGIJNEJ TYBETU I MONGOLII.K_K08
DOSTRZEGA POZYTYWNE WARTOŚCI FILOZOFICZNO-RELIGIJNE TYBETU I MONGOLII, Z KTÓRYCH MOŻE CZERPAĆ DLA OSOBISTEGO ROZWOJU I EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ. K_K09
Kryteria oceniania
EGZAMIN PISEMNY
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
A.Bareja-Starzyńska,"Czyngis-chan bodhisattwą, czyli o buddyzmie w Mongolii”, w: Świat Orientu -- Orient w świecie, A. Bareja-Starzyńska, P. Balcerowicz, J. Rogala (red.), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010, s. 96-111
A.Bareja-Starzyńska, „I Dżebcundampa Mongolii, Dzanabadzar (1635-1723) – ojciec mongolskiego buddyzmu?”, Politeja. Studia Buddyjskie, No2(18), Uniwersytet Jagielloński, s. 181-192
S. Kałużyński, Dawni Mongołowie, PiW, Warszawa 1987
A.M. Pozdneev, Religion and ritual in society: lamaist Buddhism in late 19th century Mongolia, 1887, Bloomington: The Mongolia Society, 1978.
Oraz szczegółowa literatura do każdego wykładu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: