Religie Tybetu 3600-MT-RT-OW
ZAPOZNANIE Z NAJWAŻNIEJSZYMI ZAŁOŻENIAMI DOKTRYNALNYMI I HISTORIĄ UPOWSZECHNIENIA RELIGII BON I BUDDYZMU W TYBECIE: SYTUACJA RELIGIJNA W VII W., ZAŁOŻENIA BONU PRZEDBUDDYJSKIEGO, KONFRONTACJA BONU I BUDDYZMU, CHARAKTERYSTYKA BUDDYZMU INDYJSKIEGO W VII-XII W., UPOWSZECHNIENIE BUDDYZMU W TYBECIE: METODY I REZULTATY, DRUGI ETAP PROPAGACJI: WYKSZTAŁCENIE RODZIMYCH TRADYCJI BUDDYJSKICH W TYBECIE, TWÓRCZOŚĆ RELIGIJNA, WPŁYW BUDDYZMU NA SYTUACJĘ POLITYCZNĄ, WYPRACOWANIE MODELU WŁADZY HIEROKRATYCZNEJ (TEOKRATYCZNEJ), CHARAKTERYSTYKA RZĄDÓW DALAJLAMÓW. ZWALCZANIE BUDDYZMU PRZEZ WŁADZE CHRL, WSPÓŁCZESNA PRAKTYKA BUDDYJSKA W TYBECIE.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03 zna i rozumie podstawowe nurty i pojęcia filozoficzne oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury
K_W07 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o filozofii i religii Tybetu
K_W10 potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Tybetu
K_W18 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
K_W19 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Tybetu.
K_U02 wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki
K_U03 posługiwać się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii Tybetu.
K_U10 wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Tybetu.
K_U15 interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury Tybetu poprzez analizę językową/ filologiczną
K_U17 poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Tybetu
K_U21 prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Tybetu i w języku polskim oraz w języku tybetańskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Tybetu
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04 potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05 ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06 widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07 ma świadomość znaczenia kultury tybetańskiej w kulturze światowej
K_K08 działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Tybetu
K_K09 dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Tybetu, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
OBECNOŚC NA ZAJĘCIACH, EGZAMIN PISEMNY I USTNY
Literatura
Ch.Bell, The Religion of Tibet, Book Faith India, 1998
M. Kapstein, Tybetańczycy. Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2010.
P.Kvaerne, The Bon Religion of Tibet: The Iconography of a Living Tradition. Serindia Publications, London 1995.
M. Mejor, Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w indiach, Wyd. prószyński i s-ka, Warszawa 2001.
D. Snellgrove, H. Richardson, Tybet. zarys historii kultury, PiW, Warszawa 1978.
Oraz literature szczegółowa do każdego wykładu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: