Historia Azji Środkowej i Mongolii (cz.1) (Z) 3600-MT-HASM1-OW
ZAPOZNANIE Z NAJWAŻNIEJSZYMI FAKTAMI Z HISTORII POLITYCZNEJ I KULTUROWEJ AZJI ŚRODKOWEJ OD CZASÓW PREHISTORYCZNYCH PRZEZ KONSOLIDACJĘ MONGOŁÓW I BUDOWĘ IMPERIUM CZYNGIS-CHANA PO ZABÓR MANDŻURSKI NA TLE WYDARZEŃ W REGIONACH SĄSIEDNICH, SYNCHRONICZNYCH Z DZIEJAMI MONGOLII.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
PO UKOŃCZENIU KURSU PRZEWIDZIANEGO PROGRAMEM STUDENT:
WIEDZA
MA PODSTAWOWĄ WIEDZĘ W ZAKRESIE TEORII NAUK HUMANISTYCZNYCH NIEZBĘDNYCH DO ROZUMIENIA WYBRANYCH ASPEKTÓW KULTURY W DZIEDZINIE HISTORII AZJI ŚRODKOWEJ I MONGOLII [K_W04];
MA UPORZĄDKOWANĄ WIEDZĘ SZCZEGÓŁOWĄ O HISTORII LUDÓW AZJI ŚRODKOWEJ I MONGOLII. [K_W06];
MA UPORZĄDKOWANĄ WIEDZĘ SZCZEGÓŁOWĄ O ZAGADNIENIACH SPOŁECZNO-KULTUROWYCH AZJI ŚRODKOWEJ I MONGOLII W ZAKRESIE ŚRODOWISKA NATURALNEGO, SYTUACJI ETNICZNEJ, DEMOGRAFICZNEJ I POLITYCZNEJ DO POCZĄTKU XX WIEKU [K_W09];
MA UPORZĄDKOWANĄ WIEDZĘ NA TEMAT UWARUNKOWAŃ ŚRODOWISKA GEOPOLITYCZNEGO I GOSPODARCZEGO ORAZ ICH ZNACZENIA DLA HISTORYCZNEJ I WSPÓŁCZESNEJ SYTUACJI MONGOLII [K_W11];
ZNA I ROZUMIE PODSTAWOWE METODY INTERPRETACJI RÓŻNYCH WYTWORÓW KULTURY WŁAŚCIWE DLA WYBRANYCH TEORII I SZKÓŁ BADAWCZYCH W ZAKRESIE STUDIÓW NAD HISTORIĄ AZJI ŚRODKOWEJ I MONGOLII [K_W18];
UMIEJĘTNOŚCI
POTRAFI WSKAZAĆ ŹRÓDŁA RÓŻNIC KULTUROWYCH KRAJÓW ORIENTU [K_U02];
POTRAFI ZASTOSOWAĆ WIEDZĘ Z ZAKRESU HISTORII AZJI ŚRODKOWEJ I MONGOLII DO ANALIZY I INTERPRETOWANIA WYDARZEŃ WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA [K_U04];
POTRAFI PRAWIDŁOWO USYTUOWAĆ OBSZAR AZJI ŚRODKOWEJ I MONGOLII W KONTEKŚCIE UWARUNKOWAŃ ŚRODOWISKA GEOPOLITYCZNEGO I GOSPODARCZEGO [K_U05];
POTRAFI ZASTOSOWAĆ WIEDZĘ Z ZAKRESU PROBLEMATYKI SPOŁECZNO-KULTUROWEJ W TYPOWYCH SYTUACJACH PROFESJONALNYCH [K_U09];
POSIADA UMIEJĘTNOŚĆ PREZENTACJI ZAGADNIEŃ SZCZEGÓŁOWYCH Z ZAKRESU PROBLEMATYKI HISTORYCZNEJ AZJI ŚRODKOWEJ I MONGOLII W JĘZYKU POLSKIM LUB OBCYM Z UWZGLĘDNIENIEM TRADYCJI INTELEKTUALNEJ [K_U21].
KOMPETENCJE
ROZUMIE POTRZEBĘ UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE [K_K01];
POTRAFI ODPOWIEDNIO OKREŚLIĆ CELE I SPOSOBY ICH OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ, ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ [K_K04];
MA ŚWIADOMOŚĆ ODMIENNOŚCI KULTUROWEJ I JEJ ŹRÓDEŁ RELIGIJNYCH, FILOZOFICZNYCH I HISTORYCZNYCH ORAZ JEJ ZNACZENIA DLA ROZUMIENIA WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA [K_K05];
WIDZI POTRZEBĘ PROWADZENIA DIALOGU MIĘDZYKULTUROWEGO [K_K06];
MA ŚWIADOMOŚĆ ZNACZENIA HISTORII AZJI ŚRODKOWEJ I MONGOLII W KULTURZE ŚWIATOWEJ [K_K07];
DZIAŁA NA RZECZ UDOSTĘPNIANIA I PROMOWANIA SPUŚCIZNY CYWILIZACYJNEJ MONGOLII [K_K08].
Kryteria oceniania
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH, EGZAMIN PISEMNY / USTNY
EGZAMIN PISEMNY / USTNY
Literatura
L. BAZYLOW, HISTORIA MONGOLII, WROCŁAW 1981
S. KAŁUŻYŃSKI, DAWNI MONGOŁOWIE, WARSZAWA 1983 / CH.R. BAWDEN, THE MODERN HISTORY OF MONGOLIA, LONDYN 1968
ENCYKLOPEDIA HISTORYCZNA ŚWIATA. AZJA, CZĘŚĆ 1, TOM XI, AGENCJA PUBLICYSTYCZNO-WYDAWNICZA OPRES, KRAKÓW, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: