- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Pozatekstowe środki komunikacji (konwersatorium) 3600-KM-PSK-OG
Celem konwersatorium jest zaprezentowanie metodologii pozwalającej na analizę pozatekstowych środków komunikacji oraz jej zdobycie praktyki w jej zastosowaniu. W ramach kursów przyjmuje się definicję kultury traktowanej jako „system znaków” (Geertz 1978). Proponowana metodologia to modele lingwistyki kognitywnej (pojęciowa metonimia, metafora i amalgamat, Kövecses 2011, Johnson 1987, Lakoff Johnson 2010, Lakoff 2011, Fauconnier, Turner 2003). Metodologia ta pozwala na zrozumienie mechanizmów pojęciowych istotnych w tworzeniu znaczenia, komunikacji (werbalnej i niewerbalnej), jej kulturowych uwarunkowań i wynikających stąd specyficznych dla danej kultury zachowań. Metodologia lingwistyki kognitywnej jest również bardzo przydatna dla analizy przyczyn nieporozumienia, zachodzącego zarówno w obrębie danej kultury (pomiędzy jej członkami i grupami), jak i pomiędzy kulturami. Umożliwia ona również badania komparatystyczne. Wprowadzenie do lingwistyki kognitywnej obejmować będzie następujące tematy:
Czym jest kategoryzacja? Jak nasz umysł porządkuje wiedzę o świecie? Kategoryzacja prototypowa i wyidealizowane modele poznawcze
Im mniej wyrazów, tym więcej znaczenia? Metonimia pojęciowa.
3. Czy umiemy myśleć dosłownie? Metafora pojęciowa.
4. Jak tworzymy pojęcia złożone? Amalgamaty pojęciowe.
Druga część kursu obejmować będzie analizę pozatekstowych środków komunikacji z wykorzystaniem poznanej metodologii. Przykłady będą pochodzić zarówno z kultury europejskiej, jak i kultur nieeuropejskich. Modele kognitywne pozwolą zrozumieć, jak to się dzieje, że znaki niewerbalne są zrozumiałe dla uczestników danego dyskursu, wpływają na ich myślenie i budzą silne emocje. Szczególną uwagę poświęcimy dyskursowi politycznemu i religijnemu w różnych kulturach i na ich styku oraz zagadnieniu manipulacji. Podjęta zostanie również kwestia tożsamości (osobistej i społecznej oraz ich wzajemny związek) budowana przez niewerbalne znaki w ramach tych dyskursów, a także wpływ, jaki na jej tworzenie wywiera reklama i sztuka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent
- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu pozatekstowych środków komunikacji
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach komunikacji pozatekstowej w kulturach Azji i Afryki
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i warto-ściowania różnych metod komunikacyjnych w kontekście komunikacji pozatekstowej
Umiejętności: absolwent
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych różnych kręgów cywili-zacyjnych wynikających z problemów komunikacji pozatekstowej
- potrafi analizować i interpretować teksty kultury wybranych regionów, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
- potrafi w profesjonalny sposób odczytać znaczenie tekstów kultury w wybranym społeczno-kulturowym kontekście wybranych regionów
Kompetencje: absolwent
- posiada świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturo-wej
- dostrzega potrzeby wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe innych regionów traktuje kulturową synergiię jako wartość dodaną
- wykorzystuje kompetencje kulturowe w sytuacjach profesjonalnych, takich jak programy pomocowe, rządowe, problemy migracji, działanie na rzecz bezpieczeństwa kraju
Kryteria oceniania
Praca pisemna z wykorzystaniem metodologii kognitywnej
Literatura
Fauconnier G., Turner M. 2000. ‘Compression and Global Insight’. Cognitive Linguistics 11, 3-4: 283-304
Fauconnier G., Turner M. 2003. The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. New York: Basic Books Geertz C. 2005. „Religia jako system kulturowy”. W: Geertz C. 2005. Interpretacja kultur. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 109-150 (‘Religion As a Cultural System’. W: Geertz C. 1973. The Interpretation of Cultures, New York: Basic Books: 87-125
Geertz C. 1978. Interpretacje kultur. Wybrane eseje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Grady J. 2007. „Metaphor”. W: Geeraerts D., Cuyckens H. (eds.) 2007. The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. New York: Oxford University Press, 188-213
Habrajska G., Ślósarska J. (wyd.) 2006. Kognitywizm w poetyce i stylistyce. Kraków: Universitas
Johnson M. 1987. The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. Chicago, London: The University of Chicago Press
Kövecses Z. 2011. Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. Kraków: Universitas (Kövecses Z. 2006. Language, Mind and Culture. A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press)
Lakoff G. 2002. Moral Politics. How Liberals and Conservatives Think. Chicago and London: The University of Chicago Press
Lakoff G. 2003. Metafory i wojna : system metafor użyty, by usprawiedliwić wojnę w Zatoce Perskiej. Etnolingwistyka 15, 29-47 (Lakoff G. 1991. „Metaphor and War: The Metaphor System Used to Justify War in the Gulf". Peace Research 23 (1991): 25-32)
Lakoff G., Johnson M. 1988. Metafory w naszym życiu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy (Lakoff G., Johnson M. 1980. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press)
Lakoff G., Johnson M. 2010. Metafory w naszym życiu. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia (Lakoff G., Johnson M. 1980. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press)
Lakoff G. 2011. Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle. Kraków: Universitas (Lakoff G. 1987. Women, Fire, and Dangerous Things. What Categories Reveal about the Mind. Chicago and London: University of Chicago Press
Libura A. 2007. (red.) Amalgamaty kognitywne w sztuce. Kraków: Universitas
Oakley T.2007. „The Image Schemas”. W: Geeraerts D., Cuyckens H. (eds.) 2007. The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. New York: Oxford University Press, 214-235
Panther K.-U., Thornburg L. 2007. „Metonymy”. W: Geeraerts D., Cuyckens H. (eds.) 2007. The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. New York: Oxford University Press, 236-265
Sørensen J. 2007. A Cognitive Theory of Magic. Lanham, New York, Toronto, Plymouth UK: Altamira Press
Turner M. 2006. ‘The Art of Compression’. W: Turner M. (red.) 2006. The Artful Mind. Cognitive Science and the Riddle of Human Creativity. Oxford: Oxford University Press, 93-114
Turner M. 2007. ‘Conceptual Integration’. W: Geeraerts D., Cuyckens H. (eds.) 2007. The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. New York: Oxford University Press, 377-393
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: