- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Muzea w wielokulturowym świecie 3600-KM-MWKŚ-OG
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z zagadnieniami związanymi z muzealnictwem, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii wielokulturowości współczesnego świata. Pierwotne koncepcje muzeum zmieniały się wraz z upływem czasu i rozwojem technologii. Od klasycznych instytucji gromadzących i prezentujących dzieła sztuki, muzea przekształciły się niekiedy w pełni zdigitalizowane platformy, tzw. muzea cyfrowe. Zajęcia pozwolą poznać różne typy muzeów – zarówno te wyróżniane pod względem eksponatów, jak i form organizacji. Uczestnicy wykładów zapoznają się również z podstawowymi aspektami pracy muzeów: przede wszystkim wystawiennictwem, ale również konserwacją, promocją, edukacją, inwentaryzacją oraz digitalizacją zbiorów.
Zajęcia koncentrują się na międzykulturowym aspekcie pracy muzeów – z jednej strony ukazując problemy związane z prezentacją w zachodnich muzeach tak zwanej sztuki „orientalnej”, z drugiej zaś przedstawiając specyfikę muzeów w różnych częściach Azji i Afryki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - studentka/student:
ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu językoznawstwa lub historii lub zagadnień społeczno-politycznych lub komunikacji międzykulturowej
zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych metod komunikacyjnych
ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym i społecznym wybranego regionu
zna i rozumie zasady prawa autorskiego oraz zarządzania wytworami własności intelektualnej
Umiejętności - studentka/student:
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych różnych kręgów cywilizacyjnych
potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny języka, religii i kultury wybranego regionu Azji lub Afryki w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami
potrafi analizować i interpretować teksty kultury (film, prasa, literatura, piśmiennictwo o charakterze społecznym, inne wytwory kultury) wybranych regionów, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami kultury (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym, inne wytwory kultury) wybranych regionów a zagadnieniami tradycji i współczesności
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury wybranego regionu w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie komunikacji międzykulturowej stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki
potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury krajów Azji i Afryki
Kompetencje społeczne - studentka/student:
jest gotów do aktywnego współdziałania i pracy w grupie oraz nawiązywania kontaktów i budowania relacji społecznych
jest gotów do aktywnego nawiązywania kontaktów i współdziałania z przedstawicielami odmiennych kultur
jest gotów do odpowiedniego określania celów i sposobów ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
jest otwarty na nowe idee i nurty oraz odmienność kulturową
posiada świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
rozumie problematykę etyczną i odpowiedzialność związaną z przekazywaniem wiedzy o wybranym regionie
rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz innych regionów
dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe innych regionów, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną
jest gotowy do aktywnego działania na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i w innych regionach
jest gotowy do aktywnego działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury wybranych regionów
Kryteria oceniania
Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność.
Ocena z egzaminu na podstawie wiedzy zdobytej podczas wykładów i z zalecanych lektur.
Literatura
C. Ariese, M. Wróblewska, Practicing Decoloniality in Museums, Amsterdam 2021.
T. Bennett, The Birth of the Museum: History, Theory and Politics, London-New York 1995.
M. Bouquet, Museums. A Visual Anthropology-Bloomsbury Academic, London New York 2012.
I. Chambers, A. De Angelis, C. Ianniciello, M. Orabona, M. Quadraro, The postcolonial museum. The arts of memory and the pressures of history, London and New York 2016.
J. Clair, Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009.
Z. Doering, Strangers, Guest, or Client? Visitor Experiences in Museums, "Curator: The Museum Journal" 42 (2), s. 74-87.
S. H. Dudley (red.), Museum Materialities. Objects, Engagements and Interpretations, New York 2012.
Ch. Gosden, E. Edwards, R. B. Phillips (red.), Sensible Objects. Colonialism, Museums and Material Culture, Oxford New York 2006.
D. Hicks, The Brutish Museums: The Benin Bronzes, Colonial Violence and Cultural Restitution, Pluto Press 2020.
J. Hohenstein, T. Moussouri, Museum Learning. Theory and Research as Tools for Enhancing Practice, London and New York, 2017.
S. McDonald, A Companion to Museum Studies, Wiley-Blackwell 2006.
S. M. Pearce (red.), Interpreting Objects and Collections, New York 2011.
K. Pomian, Muzeum. Historia światowa, tom 1, 2, 3, Warszawa 2023-2024.
A. Procter, The Whole Picture: The colonial story of the art in our museums & why we need to talk about it, Cassell 2020.
H. Schreiber, Koncepcja "sztuki prymitywnej". Odkrywanie, oswajanie i udomowienie Innego w świecie Zachodu, Warszawa 2012.
N. Sonoda (red.), New Horizons for Asian Museums and Museology, Singapore 2016.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: