Konwersatorium - historia Chin 3600-KHCH-OW(L)
Celem przedmiotu jest wspólna dyskusja nad wybranymi aspektami najnowszej historii Chin oraz aktualnej sytuacji polityczno-społecznej tego kraju. Dyskusja prowadzona jest w oparciu o lekturę oraz analizę dostarczonych przez prowadzącego materiałów o charakterze źródłowym z dziejów Chin oraz materiałów takich jak artykuły prasowe z omawianych okresów, analizy specjalistyczne powstające w omawianych okresach.
Aktualne tematy polityczne i społeczne omawiane są na każdych zajęciach w oparciu o przygotowywane przez uczestników selekcje najważniejszych wiadomości z Chin kontynentalnych i Tajwanu w ubiegłym tygodniu pochodzących ze źródeł zarówno chińskich (kontynent i Tajwan) jak i zagranicznych. Uczestnicy zorganizowani są w grupy zajmujące się odrębnymi tematami, takimi jak: polityka, gospodarka, polityka zagraniczna, problemy społeczne etc.).
Uczestnicy zajęć przygotowują wspólnie w ramach projektu badawczego analizy aktualnych wydarzeń politycznych w Chinach i na Tajwanie (np. sytuacja przed kongresem KPCh i przewidywane zmiany personalne w składzie kierownictwa partii i państwa) w oparciu o źródła internetowe w języku chińskim i angielskim.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych K_W01, H2A_W01, H2A_W02
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach Chin (z zakresu historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej K_W02, H2A_W03, H2A_W05
-ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury chińskiej z zakresu historii i zagadnień społeczno-politycznych K_W03, H2A_W04
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Chin w zakresie historii K_W06, H2A_W07
- zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Chin K_W07, H2A_W07
Umiejętności:
-potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy K_U01, H2A_U01
-umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej K_U02, H2A_U02
-Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej K_U03, H2A_U03
-Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych K_U04, H2A_U04
-Posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów K_U20, H2A_U06 -Potrafi biegle korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskich i w języku chińskim K_U21, H2A_U08 -Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze K_U22, H2A_U03
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób K_K01, H2A_K01
- potrafi aktywnie nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur K_K03, H2A_K02
- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej K_K04
- jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową K_K05
- ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych K_K06, H2A_K03, H2A_K04
- rozumie i docenia wartość własnej tradycji i spuścizny kulturowej oraz poznanej z wybranego regionu K_K08, H2A_K05
-- dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Chin (i Tajwanu), traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną K_K09, H2A_K01, H2A_K02, H2A_K06
- aktywnie działa na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i w Chinach K_K10, H2A_K04, H2A_K05, H2A_K06
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa (dopuszczalne maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności). Systematyczne przygotowywanie zadań analizy doniesień z Chin i Tajwanu, systematyczna lektura zadanych artykułów o charakterze naukowym, aktywny udział w dyskusji na zajęciach.
Student powinien zabrać głos w czasie conajmniej 2/3 spotkań w semestrze. Udział w dyskusji będzie odnotowywany w dzienniku zajęć. Do zaliczenia obowiązuje materiał omawiany na zajęciach, znajomość treści artykułów, bieżące przygotowanie do udziału w zajęciach. Semestr kończy się napisaniem raportu z przedstawionych w trakcie jego trwania prezentacji i analiz.
Literatura
1. Cheng P.-K., Lestz M.E., Spence J. The Search for Modern China. A documentary Collection, Norton, 1999.
2. Fairbank J.K., Teng S-Y., China’s Response to the West. A documentary Survey, 1839-1923, Harvard University Press, 1979. 3. Materiały źródłowe i opracowania naukowe udostępnione przez prowadzącego konwersatorium.
Uwagi
W cyklu 2023L:
W trakcie semestru niektóre zajęcia mogą odbywać się częściej niż raz w tygodniu, zgodnie z elastycznym harmonogramem, który zostanie uzgodniony ze studentami. Dalsze szczegóły dotyczące terminów i częstotliwości tych dodatkowych spotkań zostaną przekazane z wyprzedzeniem, aby studenci mogli odpowiednio planować swoje zobowiązania edukacyjne. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: