Współczesna literatura japońska - wybrane zagadnienia 3600-JA-WLJ-OW
Zagadnienia opracowywane w ramach zajęć dotyczą takich dziedzin, jak japońska literatura, językoznawstwo, historia, religia i filozofia, estetyka i sztuka. Studenci rozszerzają wiedzę na wybrany temat w oparciu o szeroki wybór literatury przedmiotu. W przypadku konwersatorium analizują teksty źródłowe, przygotowują referaty na wybrany temat, biorą udział w dyskusji, doskonalą swoje umiejętności warsztatowe.
W cyklu 2023Z:
Topografie emotywne i queerowa performatywność: sztuka powieściowa Kawabaty Yasunariego i Mishimy Yukio Kawabata Yasunari (1899-1972) i Mishima Yukio (1925-1970) – dwaj wybitni pisarze XX wieku, których twórczość wzbogaca nowoczesną literaturę japońską; dwaj wyrafinowani styliści i miłośnicy piękna; noblista i wielokrotny kandydat do literackiego Nobla; dyskretny mentor i wierny uczeń, ważni dla siebie nawzajem i obecni w wielu kluczowych dla nich momentach życia. Kawabata wprowadził Mishimę w powojenne elitarne środowisko literackie, był jego swatem, a później mistrzem ceremonii pogrzebowej. Mishima, z kolei, przez całe życie pisał do Kawabaty przepełnione szacunkiem listy, był pełen uznania dla jego pisarstwo, rekomendował jego kandydaturę do Nagrody Nobla. Przy tym ich literatura wydaje się krańcowo różna. W twórczości Kawabaty odnajdujemy tradycyjną japońską intuicyjność, wieloznaczność i niedopowiedzenie, podczas gdy pisarstwo Mishimy wyróżnia się typową dla zachodniej tradycji literackiej logiką myśli precyzją słowa. Czy jest coś, co łączy ich literaturę? Gdzie spotyka się typowo japońskie uwrażliwienie na piękno, charakterystyczne dla tekstu Kawabaty, z uniwersalną elegancją języka Mishimy? Co sprawiało, że każdy z nich podziwiał literaturę drugiego? |
W cyklu 2024Z:
Topografie emotywne i queerowa performatywność: sztuka powieściowa Kawabaty Yasunariego i Mishimy Yukio Kawabata Yasunari (1899-1972) i Mishima Yukio (1925-1970) – dwaj wybitni pisarze XX wieku, których twórczość wzbogaca nowoczesną literaturę japońską; dwaj wyrafinowani styliści i miłośnicy piękna; noblista i wielokrotny kandydat do literackiego Nobla; dyskretny mentor i wierny uczeń, ważni dla siebie nawzajem i obecni w wielu kluczowych dla nich momentach życia. Kawabata wprowadził Mishimę w powojenne elitarne środowisko literackie, był jego swatem, a później mistrzem ceremonii pogrzebowej. Mishima, z kolei, przez całe życie pisał do Kawabaty przepełnione szacunkiem listy, był pełen uznania dla jego pisarstwo, rekomendował jego kandydaturę do Nagrody Nobla. Przy tym ich literatura wydaje się krańcowo różna. W twórczości Kawabaty odnajdujemy tradycyjną japońską intuicyjność, wieloznaczność i niedopowiedzenie, podczas gdy pisarstwo Mishimy wyróżnia się typową dla zachodniej tradycji literackiej logiką myśli precyzją słowa. Czy jest coś, co łączy ich literaturę? Gdzie spotyka się typowo japońskie uwrażliwienie na piękno, charakterystyczne dla tekstu Kawabaty, z uniwersalną elegancją języka Mishimy? Co sprawiało, że każdy z nich podziwiał literaturę drugiego? |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: fakultatywne | W cyklu 2024Z: fakultatywne ogólnouniwersyteckie | W cyklu 2023Z: ogólnouniwersyteckie fakultatywne |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: Wiedza: absolwent zna i rozumie
- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych [K_W01]
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Orientu/Afryki (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej [K_W02]
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Japonii (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) [K_W03]
- ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki Japonii i ośrodkach [K_W05]
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Japonii właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i studiów nad kulturą lub filozofii i religioznawstwa lub historii [K_W06]
- ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Japonii [K_W08]
Umiejętności: absolwent potrafi
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu, również na podstawie materiałów źródłowych [KU_02]
- potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii Japonii w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami [KU_06]
- potrafi wykryć związki między kształtowaniem się idei filozoficznych i religijnych Japonii a procesami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi [KU_07]
- umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i/lub innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Japonii, a zagadnieniami tradycji i współczesności [K_U09]
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Japonii w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa lub kulturoznawstwa lub historii stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki [K_U10]
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- posiadania świadomości odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych [K_K06]
- rozumienia problematyki etycznej i odpowiedzialności związanej z przekazywaniem wiedzy o Japonii [K_K07]
Kryteria oceniania
- końcowe zaliczenie ustne lub pisemne
- kontrola obecności (dopuszczająca)
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
Literatura
Wybór literatury dostosowany do tematyki podejmowanej w danym semestrze.
W cyklu 2023Z:
Literatura podmiotu: |
W cyklu 2024Z:
Literatura podmiotu: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: