Sztuki performatywne w Japonii 3600-JA-SPWJ-OW
Widowiska w Japonii pełniły i pełnią bardzo ważną rolę religijną i kulturową. Ich świat jest bardzo bogaty, zróżnicowany, a także znaczący dla wspołczesny zjawisk teatralnych, zarówno w samej Japonii, jak i na całym świecie. Poprzez poznawanie widowisk można także poznawać historię i przemiany japońskiej kultury, ponieważ starsze formy nie były tu wypierane przez nowsze, ale wszystkie do dziś współistnieją. Podczas zajęć omówione zostaną takie formy jak: kagura, dengaku, sarugaku, furyū, a także wywodzące się z nich tradycyjne formy teatralne, jak nō i kabuki, oraz do dziś powszechne bonodori i inne widowiska ludowe. Praca podczas zajęć będzie się opierała przede wszystkim na lekturze opracowań naukowych dotyczących sztuyk performatywnych oraz analizie materiałów wizualnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W09 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o japońskich sztukach performatywnych
K_W10 potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska performatywne w Japonii
K_W11 ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań i kontekstów kulturowych, religijnych i politycznych oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji sztuk performatywnych w Japonii
K_W14 ma świadomość różnorodności regionalnej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
K_U02 wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki
K_U04 zastosować wiedzę z zakresu historii japońskich sztuk performatywnych do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
K_U07 umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej Japonii, a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U21 prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki zajęć w języku polskim, ze znajomością japońskiej terminologii
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04 potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05 ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06 widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07 ma świadomość znaczenia kultury mongolskiej w kulturze światowej
K_K08 działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Japonii
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach), wypełnianie formularzy google dotyczących lektur, przygotowanie jednego w semestrze referatu.
Literatura
Literatura dostarczana będzie sukcesywnie na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: