Średniowieczna historia Japonii – wybrane zagadnienia, konwersatorium 3600-JA-SHJK-OW
Zajęcia obejmują lekturę i interpretację źródeł i opracowań historycznych z okresu średniowiecza oraz ich prezentację do dyskusji. Zajęcia mają formę warsztatów, a studenci uczą się metod pracy historyka z opracowaniami historycznymi, sposobów ich omawiania i krytyki tego rodzaju tekstów. Tematyka zajęć obejmuje przede wszystkim historię społeczną japońskiego średniowiecza, życie codzienne poszczególnych grup ludności, klęski żywiołowe i społeczne, sposoby postrzegania różnego rodzaju przestrzeni przez ludzi średniowiecza, czy ówczesną symbolikę (np. heraldykę).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych [K_W01]
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Japonii (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej [K_W02]
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Japonii (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) [K_W03]
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Japonii (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) [K_W05]
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Japonii w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa lub filozofii i religioznawstwa lub historii [K_W06]
- ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Japonii [K_W08]
Umiejętności
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu, również na podstawie materiałów źródłowych [K¬_U02]
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Japonii właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa lub filozofii i studiów nad kulturą [K¬_U06]
- potrafi wykryć związki między kształtowaniem się idei filozoficznych i religijnych wybranego regionu a procesami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi [K¬_U07]
- umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i/lub innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności [K_U09]
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury właściwych dla wybranej tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa lub kulturoznawstwa lub historii stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki [K_U10]
Kompetencje
- ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych [K_K06]
- rozumie problematykę etyczną i odpowiedzialność związaną z przekazywaniem wiedzy o wybranym regionie [K¬_K07]
Kryteria oceniania
Ocena ciągła, której podstawę stanowią:
- przygotowanie studenta do zajęć
- aktywny udział w dyskusji
- esej zaliczeniowy na koniec semestru (dla chętnych)
- obecność na zajęciach
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Wybrane lektury w języku polskim i angielskim (opracowania i źródła) dot. średniowiecznej historii Japonii.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: