- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Indie współczesne: historia, społeczeństwo, kultura 3600-IWHSK-OG
Celem zajęć jest przybliżenie współczesnego społeczeństwa i kultury Indii osobom, które mają niską wiedzę na ten temat. Wykład obejmuje zarys historii Indii (od starożytności, ale z naciskiem na współczesność), omówienie najważniejszych zagadnień społecznych oraz kulturowych współczesnych Indii.
Podczas wykładu poruszone zostaną tematy takie jak: różnorodność religijna i językowa, kastowość, klasowość, migracje ze wsi do miasta oraz za granicę, kultura metropolii, małych miast i wsi, kulturowa pozycja i współczesna sytuacja kobiet, kulturowa pozycja i współczesna sytuacja osób LGBT+, poszukiwanie ogólnoindyjskiej tożsamości w społeczeństwie ogromnej różnorodności
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- ogólny przebieg historii Indii z uwzględnieniem jej miejsca w historii świata;
- specyfikę kulturową i społeczną Indii;
- mechanizmy powstawania stereotypów nt. Indii oraz rzeczywistą sytuację w Indiach
- rozumie, jak procesy o zasięgu uniwersalnym i światowym wpływają na współczesne Indie.
Absolwent potrafi:
-wykorzystać wiedzę teoretyczną i faktograficzną do analizy aktualnych wydarzeń w Indii, zidentyfikować współzależności między specyfiką kulturową, zjawiskami społecznymi oraz wydarzeniami ze sfery politycznej i ekonomicznej.
Absolwent jest gotów do:
-krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści medialnych, potrafi krytycznie ocenić swoje działania badawcze.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Praktyki zawodowe
Nie
Literatura
A.Burakowski, K. Iwanek, Indie. Od kolonii do mocarstwa 1857–2013
B.Chandra, M. Mukherjee, A. Mukherjee, India after Independence
W. Dalrymple, Dziewięć żywotów
R. Daspupta, Delhi: Stolica ze złota i snu
R. Guha, Gandhi before India, Gandhi: The Years That Changed the World oraz India after Gandhi
D. Rothermund, Indie. Nowa azjatycka potęga
The Dragon and The Elephant: Agricultural and Rural Reforms in China and India, pod red. A. Gulatiego i S. Fana
The Trajectory of India's Middle Class : Economy, Ethics and Etiquette, pod red. L. Lobo, J. Śāha
Ch. Tumbe, India Moving: A History of Migration
R. Vanita, Queering India: Same-Sex Love and Eroticism in Indian
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: