Kino irańskie: kultura, religia, społeczeństwo i polityka 3600-IR-KIKRSP-OW
Oś wykładu stanowi kino irańskie, w tym najważniejsze zarówno przedrewolucyjne, jak i porewolucyjne produkcje filmowe, sylwetki najbardziej znaczących irańskich reżyserów i reżyserek oraz wydarzenia związane z irańskim przemysłem filmowym. Wykład odwoływać się będzie zarówno do historii kina irańskiego, jego etapów, jak również poruszanych w kinie problemów i zagadnień. Irańska kinematografia posłuży ponadto jako punkt wyjścia dla omówienia wybranych społecznych, religijnych i politycznych wymiarów współczesnej kultury Iranu. Zagadnienia omawiane podczas wykładu będą w miarę możliwości ilustrowane materiałami audio-wizualnymi.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
[Wiedza]
• ma podstawową, ale uporządkowaną wiedzę na temat kina irańskiego [K_W08]
• ma podstawową wiedzę na temat wybranych zagadnień społecznych, kulturowych, religijnych i politycznych w kontekście irańskiej kinematografii [K_W09]
• ma podstawową orientację w kulturalnym życiu współczesnego Iranu [K_W16]
[Umiejętności]
• umie dostrzec zależności między wybranymi dziełami twórczości kulturalnej (w tym wypadku film, serial) a zagadnieniami tradycji i współczesności [K_U07]
• potrafi wskazać najważniejsze zjawiska w irańskiej kinematografii [K_U08]
[Kompetencje]
• ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata [K_K05]
• ma świadomość znaczenia kultury Iranu w kulturze światowej [K_K07]
• dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Iranu, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej [K_K09]
Kryteria oceniania
. ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
. praca semestralna
. kontrola obecności
Literatura
E. Wiązek, Filmowe podróże Abbasa Kierostamiego, Rabid 2004;
History of Cinema in Persia w: Encyclopaedia Iranica, online edition, New York, 1996-.
Ziba Mir-Hosseini “Iranian Cinema: Art, Society and the State” w: Middle East Report, No. 219 (Summer, 2001), s. 26-29;
Persheng Vaziri “Iranian Documentary Cinema between Reality and Fiction”, w: Middle East Report, No. 225 (Winter, 2002), s. 53-54
Hamid Naficy “Iranian Cinema under the Islamic Republic” w: American Anthropologist, New Series, Vol. 97, No. 3 (Sep., 1995), s. 548-558
Norma Claire Moruzziw “Women's Space/Cinema Space: Representations of Public and Private in Iranian Films” w: Middle East Report, No. 212, Pushing the Limits: Iran's Islamic Revolution at Twenty (Autumn, 1999), s. 52-55
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: