Zagadnienia społeczno-kulturowe Indii 3600-IN-ZSKI-OW
semestr zimowy:
1. Podstawowe informacje o geografii Azji Południowej.
2. Warunki klimatyczne, systemy rzeczne.
3. Regiony gospodarcze.
4. Geografia polityczna subkontynentu indyjskiego: Sri Lanka, Malediwy, Bhutan.
5. Geografia polityczna subkontynentu indyjskiego: Nepal, Bangladesz.
6. Geografia polityczna subkontynentu indyjskiego: Pakistan
7. Geografia polityczna subkontynentu indyjskiego: Republika Indii. Podział administracyjny i ustrój polityczny Republiki Indii.
8. Prezentacja indyjskich terytoriów zarządzanych centralnie (Union Territories) cz. I.
9. Prezentacja indyjskich terytoriów zarządzanych centralnie (Union Territories) cz. II
10. Prezentacja indyjskich stanów (geografia, ekonomia, historia, kultura, sztuka, języki): Kaszmir, Pendżab, Harijana.
11. Indyjskie stany cd.: Himaćal Pradeś, Radźasthan, Gudźarat.
12. Indyjskie stany cd.: Madhja Pradeś, Ćhattisgarh, Uttar Pradeś, Uttarakhand.
13. Indyjskie stany cd.: Bihar, Dźharkhand, Orisa, Bengal Zachodni.
semestr letni
1. Indyjskie stany cd.: Sikkim, Asam, Meghalaja, Tripura.
2. Indyjskie stany cd.: Mizoram, Manipur, Nagaland, Arunaćal Pradeś.
3. Indyjskie stany cd.: Maharasztra, Goa, Kerala
4. Indyjskie stany cd.: Karnataka, Andhra Pradeś, Tamil Nadu
5. Stan i kasta (warna, dźati).
6. Skalanie rytualne, niedotykalność, sanskrytyzacja, radźputyzacja.
7. Indyjski kalendarz, ery, rachuba czasu. Święta.
8. Formy życia religijnego I: Hinduizm.
9. Bogowie hinduizmu i mity z nimi związane. Rozwój idolatrii.
10. Rytuał domowy i świątynny (pudźa). Rytuały przejścia.
11. Formy życia religijnego II: Hinduizm ludowy. Najpopularniejsze indyjskie bóstwa ludowe. Nurty nieortodoksyjne.
12. Formy życia religijnego III: Islam, sikhizm.
13. Formy życia religijnego IV: Dźinizm, buddyzm.
14. Muzyka Indii i Pakistanu. Kino indyjskie – Bollywood.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W09
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Azji Południowej w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej
K_W10
potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Azji Południowej
K_W11
ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Azji Południowej
K_W14
ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
K_U02
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Azji Południowej
K_U04
potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Azji Południowej do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
K_U05
potrafi prawidłowo usytuować Azję Południową w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego
K_U07
umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U09
potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Azji Południowej w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U17
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Azji Południowej
K_U21
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Azji Południowej w języku polskim oraz w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji Południowej
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07
ma świadomość znaczenia kultury Azji Południowej w kulturze światowej
K_K08
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Azji Południowej
Kryteria oceniania
Egzamin ustny oraz pisemny (test z lektur)
Literatura
Literatura:
– Basham, Arthur, Indie, PIW, Warszawa 2000.
– Dalrymple, William, Dziewięć żywotów, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2012.
– Flood, Gavin, Hinduizm. Wprowadzenie, Kraków 2008.
– Herrmann, Tadeusz i in., Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1992.
–Jakimowicz-Shah Marta i Jakimowicz Andrzej, Mitologia indyjska, Warszawa 1982.
– Ługowski, Andrzej, Słownik mitologii hinduskiej, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 1996.
– Maryański, Andrzej, Geografia ekonomiczna Azji Południowej, PWE, Warszawa 1987.
–Mejor Marek, Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.
– Religia. Encyklopedia PWN, t. I–X, Warszawa 2001–2004 (hasła: hinduizm, islam, sikhizm, kasty hinduskie, niedotykalność, sanskrytyzacja).
– Skakuj-Puri, Maria, Życie codzienne w Delhi, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: