Obrzędowość w hinduskiej tradycji współczesnej 3600-IN-WHTW-OW
Wykład poświęcony hinduizmowi południowoindyjskiemu, ze szczególnym uwzględnieniem kultów bóstw wioskowych w tradycji tamilskiej. Studenci poznają specyfikę Południowoindyjskiego hinduizmu ludowego reprezentowanego przez bóstwa wioskowe (głównie boginie) w jego współczesnej formie. Wykład obejmuje kulty poszczególnych bóstw z regionu Tamilnadu, ze szczególnym uwzględnieniem: ambiwalentnej natury bóstw, które w zależności od nastroju karzą bądź nagradzają wiernych oraz ich miejsca we współczesnym świecie; mitologii bóstw - opowieści o narodzinach bóstwa i jego dokonań; świątyń i odprawianych w nich rytuałów - krwawe ofiary ze zwierząt, rytuały umartwiania ciała oraz dary wegetariańskie, a także zmiany w tradycji i rytuale ze względu na migracje ludności Tamilskiej ze wsi do miast. Na zajęciach pokazywane będą filmy i zdjęcia dokumentujące charakter wierzeń tamilskich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03
ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Azji Południowej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych)
K_W07
zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) wybranych krajów Azji Południowej
K_W10
ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych w Azji Południowej w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową
K_U06
potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii wybranego regionu w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami
K_U07
potrafi wykryć związki między kształtowaniem się idei filozoficznych i religijnych wybranego regionu a procesami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi
K_U09
umie porównać i przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U10
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Azji Południowej w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i studiów nad kulturą lub filozofii i religioznawstwa lub historii, stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki
K_U11
potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/językowej/kulturowej Azji Południowej
K_K05
jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową
K_K06
ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
K_K07
rozumie problematykę etyczną i odpowiedzialność związaną z przekazywaniem wiedzy o Azji Południowej
K_K08
rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz Azji Południowej
K_K09
dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Azji Południowej, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
- kontrola obecności
Literatura
B. Beck, The Goddess and the Demon: A Local South Indian Festival and Its Wider Context, „Purushasukta”, nr 5, 1981, s. 83-136.
S.H. Blackburn, Death and Deification: Folk Cults in Hinduism, „History of Religions”, 1985, s. 254-275.
A. Good, The Annual Festival in South Indian Village, „South Asian Social Scientist”, t. I, nr 2, s. 119-167.
W.T. Elmore, Dravidian Gods in Modern Hinduism, Asian Educational Services, New Delhi 1984.
E. Masilamani-Meyer, Guardians of Tamil Nadu: Folk Deities, Folk Religion, Hindu Themes, Verlag der Franckeschen Stiftungen zu Halle, Halle 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: