Sztuka i Estetyka Indii 2 3600-IN-SZEI2-OW
Zarys historii sztuki indyjskiej (cywilizacja doliny Indusu - początki XXI w.). Prezentacja najważniejszych okresów i ich dzieł w szeroko rozumianym kontekście historycznym i kulturowym. Omówienie podstawowych pojęć sztuki i estetyki indyjskiej.Zarys historii sztuki indyjskiej (cywilizacja doliny Indusu - początki XXI w.). Prezentacja najważniejszych okresów i ich dzieł w szeroko rozumianym kontekście historycznym i kulturowym. Omówienie podstawowych pojęć sztuki i estetyki indyjskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W08
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o sztuce i estetyce Azji Południowej
K_W10
potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Azji Południowej
K_W18
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
K_W19
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Azji Południowej
K_U08
potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska/prądy sztuki (malarstwa, rzeźby, architektury, innych dziedzin sztuki) Azji Południowej
K_U10
potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Azji Południowej
K_U17
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Azji Południowej
K_U21
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Azji Południowej w języku polskim oraz w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji Południowej
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K08
ma zdolność szerzenia i propagowania kulturowego i językowego dziedzictwa Azji Południowej.
Kryteria oceniania
wykład
kontrola obecności
egzamin końcowy ustny (3 pytania)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
Allchin Allchin B., Allchin R., Narodziny cywilizacji indyjskiej, Warszawa 1972
Auboyer J., Sztuka Indii, Warszawa 1975.
Banerjea J. N., The Development of Hindu Iconography, Calcutta 1956.
Craven R.C., Indian Art. A Concise History, London 1997.
Danielou A., The Myths and Gods of India. The Classic Work on Hindu Polytheism, Vermont 1991.
Dasgupta S. N., Fundamentals of Indian Art, Bombay 1960.
Jakimowicz Andrzej, Sztuka Indii, Warszawa, różne wydania.
Kamińska D., Indyjskie malarstwo miniaturowe, Warszawa 2002.
Kieniewicz J., Historia Indii, Warszawa 1980.
Kramrish S., The Hindu Temple, Delhi 1976.
Mały słownik mitologii hinduskiej, Warszawa,1994.
Michell G., Hindu Art and Architecture, London 2000.
Mitter P., The Triumph of Modernism: India's Artists and the Avant-garde, 1922-47 , London 2007
Mitter P., Indian Art, Oxford 2001.
Mode H., The Woman in Indian Art, Leipzig 1970.
Morley G. , Indian Sculpture,New Delhi 2006.
O’Flaherty W.D., Hindu Myths. A Sourcebook Translated from the Sanskrit, London 1974
Pal P., The Peaceful Liberators. Jain Art from India, Los Angeles 1994.
Rao T. A., Elements of Hindu Iconography, Delhi 1985, 2 tomy.
Shukla D.N., Vastu Śastra, 2 vols., Delhi 1998.
Stutley M., The Illustrated Dictionary of Hindu Art, New Delhi 2003.
Sztuka Świata, t.4, Warszawa 1990.
The Natyaśastra, translated and edited by Dr. Manomohan Ghosh, vol. I, vol. II, Calcutta, rózne wydania.
Tulli N., The Flamed- Mosaic. Indian Contemporary Painting, Ahmedabad 1997.
Williams J.G., The Art of Gupta India. Empire and Province, Princeton 1982.
Zimmer H., Myths and Symbols in Indian Art and Civilization, London 1947.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: