Świątynie hinduskie w Tamilnadu 3600-IN-SHT-OW
Podczas zajęć zajmiemy się fenomenem, jakim jest południowoindyjska świątynia hinduska. Wśród poruszanych tematów, znajdą się m.in.:
1) hinduizm południowoindyjski;
2) tamilskie mity świątynne i idea miejsca świętego w tradycji tamilskiej;
3) architektura świątynna;
4) kontekst społeczny i ekonomiczny funkcjonowania świątyń;
5) kapłani, rytuały i święta.
Dokonamy także krótkiego przeglądu tamilskich miejsc świętych. Omówimy m.in. świątynie w Ćennaju, Maduraju, Ćidambaram, Tańdźawurze, Kańćipuram, Śrirangam.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03
ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Azji Południowej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych)
K_W10
ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych w Azji Południowej w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową
K_U06
potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii wybranego regionu w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami
K_U07
potrafi wykryć związki między kształtowaniem się idei filozoficznych i religijnych wybranego regionu a procesami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi
K_U09
umie porównać i przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U10
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Azji Południowej w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i studiów nad kulturą lub filozofii i religioznawstwa lub historii, stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki
K_U11
potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/językowej/kulturowej Azji Południowej
K_K05
jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową
K_K06
ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
K_K08
rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz Azji Południowej
K_K09
dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Azji Południowej, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1) Czerniak-Drożdżowicz M., Studia nad pańćaratrą. Część III: Świątynia, WUJ 2019, s. 69-81, 101-145.
2) Hudson D.D., Jak czcić Boga w świątyni Śiwy? w: D.S. Lopez Jr. (red.), Praktyki religijne w Indiach, Dialog 2001, s. 366-386.
3) Kłoszewska K., Bogini Marijamman, Elipsa 2019, s. 247-307.
4) Śliwczyńska B., Tradycja teatru świątynnego kudijattam, Dialog 2009, s. 19-56.
5) Woźniak J., Od poezji do teologii, Elipsa 2019, s. 115-146.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Możliwe 2 nieobecności w semestrze. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: