Sztuka i estetyka Indii 3600-IN-SEI-OW
Zarys historii sztuki indyjskiej od cywilizacji doliny Indusu do początków XXI wieku. Przedstawienie podstawowych pojęć sztuki i estetyki indyjskiej, ikonometrii, ikonografii (atrybuty, mudry, asany, formy boskie i ikonografia „świecka”). Charakterystyka najważniejszych obiektów poszczególnych okresów oraz regionów w kontekście historycznym i społeczno - kulturowym; problematyka sztuki nowoczesnej i współczesnej w kontekście europejsko – azjatyckim.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W08
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o sztuce i estetyce Azji Południowej
K_W10
potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Azji Południowej
K_W18
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
K_W19
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Azji Południowej
K_U08
potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska/prądy sztuki (malarstwa, rzeźby, architektury, innych dziedzin sztuki) Azji Południowej
K_U10
potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Azji Południowej
K_U17
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Azji Południowej
K_U21
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Azji Południowej w języku polskim oraz w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji Południowej
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K08
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Azji Południowej
Po ukończeniu przedmiotu student:
- wyjaśnia historyczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania sztuki indyjskiej
- rozróżnia podstawowe okresy sztuki indyjskiej;
- zna terminologię sztuki indyjskiej;
- wymienia najważniejsze dzieła i twórców sztuki indyjskiej;
- analizuje dzieła sztuki indyjskiej;
- stosuje wiedzę o sztuce indyjskiej w analizie i interpretacji zjawisk kultury Indii.
Kryteria oceniania
końcowy egzamin ustny (3 pytania)
Literatura
Allchin Allchin B., Allchin R., Narodziny cywilizacji indyjskiej, Warszawa 1972
Auboyer J., Sztuka Indii, Warszawa 1975.
Bachhofer L, Early Indian Sculpture, Delhi 1973, 2 tomy
Banerjea J. N., The Development of Hindu Iconography, Calcutta 1956.
Bunce F.W., A Dictionary of Buddhist and Hindu Iconography. Objects, Devices, Concepts, Rites and Related Terms, New Delhi 1997.
Chaitanya K., A History of Indian Paintings. Pahari Traditions, New Delhi 1984
Chaitanya K., A History of Indian Painting. Rajsthani Tradition, New Delhi 1982.
Craven R.C., Indian Art. A Concise History, London 1997.
Danielou A., The Myths and Gods of India. The Classic Work on Hindu Polytheism, Vermont 1991.
Dasgupta S. N., Fundamentals of Indian Art, Bombay 1960.
Desai D., The Religious Imagery of Khajuraho, Mumbai 1996.
Desai V.N., Life at Court: Art for India’s Rulers, 16th – 19th Centuries, Boston 1985.
Deva K., Temples of Khajuraho, New Delhi 1990, 2 tomy.
Ebeling K., Ragamala Painting, New Delhi 1973.
Fabri L.C., History of the Art of Orissa, Bombay 1974
Jansen E. R., The Book of Hindu Imagery. The Gods and their Symbols, Diever 1997.
Kramrish S., The Hindu Temple, Delhi 1976.
Michell G., Hindu Art and Architecture, London 2000.
Mitter P. Art and Nationalism in Colonial India, 1850 – 1922, Cambridge 1994.
Mitter P., The Triumph of Modernism: India's Artists and the Avant-garde, 1922-47 , London 2007
Mitter P., Indian Art, Oxford 2001.
Mode H., The Woman in Indian Art, Leipzig 1970.
O’Flaherty W.D., Hindu Myths. A Sourcebook Translated from the Sanskrit, London 1974
Pal P., The Peaceful Liberators. Jain Art from India, Los Angeles 1994.
Rao T. A., Elements of Hindu Iconography, Delhi 1985, 2 tomy.
Stutley M., The Illustrated Dictionary of Hindu Art, New Delhi 2003.
Sztuka Świata, t.4, Warszawa 1990.
The New Cambridge History of India, t. I:3, M. C. Beach, Mughal and Rajput Painting, Cambrige 1992.
The New Cambridge History of India, t. I:6, G. Michell, Architectue and Art of Southern India. Vijayanagara and the Successor States, Cambridge 1995.
The New Cambridge History of India, t. I:7, Michell G., Zebrowski M., Architecture and Art of Deccan, Cambridge 1999.
Tillotson G.H.R., The Rajput Palaces. The Development of an Architectural Style, 1450–1750, New Hawen 1987.
Tulli N., The Flamed- Mosaic. Indian Contemporary Painting, Ahmedabad 1997.
Williams J.G., The Art of Gupta India. Empire and Province, Princeton 1982.
Zimmer H., Myths and Symbols in Indian Art and Civilization, London 1947.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: