- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kolonializm, postkolonializm, dekolonialność 1 3600-IN-KPD-OG(Z)
Wykład ma na celu wprowadzenie słuchaczy do problematyki kolonializmu, teorii postkolonialnej oraz myśli i praktyki dekolonialnej.
Głównym, choć nie jedynym obszarem analizy są kraje Azji Południowej.
Wykład skupia się na kulturowych, psychologicznych i politycznych mechanizmach i efektach europejskiej interwencji kolonialnej i próbuje odpowiedzieć m.in. na następujące pytania: W jaki sposób doświadczenie kolonialne zmieniło świat skolonizowany? Jakie elementy dziedzictwa kolonializmu trwają do dziś? Jak kolonializm wpłynął na obraz własny mieszkańców świata skolonizowanego? Czy kolonializm zmienił też kolonizatora? Jak mówić / pisać o świecie postkolonialnym nie wpadając w pułapkę kolonialnych stereotypów? Jak rzeczowo rozmontowywać argumenty kolonialne i rasistowskie?
W trakcie zajęć zostaną poddane analizie kluczowe teksty teorii postkolonialnej i myśli dekolonialnej (patrz: Literatura), oraz wskazane możliwości, jakich te nurty dostarczają dla zrozumienia współczesnego świata postkolonialnego.
Po ukończeniu kursu student/ka będzie w stanie używać narzędzi i leksykonu teorii postkolonialnej i myśli dekolonialnej do analizy kultury oraz kwestii społecznych i politycznych, uczestniczyć w aktualnej dyskusji teoretycznej, sprawnie identyfikować elementy dyskursu kolonialnego i rasistowskiego oraz rzeczowo je dekonstruować.
Semestr zimowy:
1. Krótkie wprowadzenie do historii i problematyki kolonializmu.
2. Foucault: władza-wiedza, dyskurs. Dyskurs kolonialny. Orientalizm Edwarda Saida.
3. System kolonialny i rasa.
4. Rasa c.d.
5. Rasizm naukowy. Rasa i rasizm dzisiaj.
6. Freud, psychoanaliza i podmiot kolonialny.
7. "Kim" - psychoanalityczne czytanie Kiplinga.
8. Płeć, feminizm i (post)kolonialność.
9. Płeć, rasa i klasa.
10. Kolonialne wizje świata: Orientalistyczne konstrukcje Indii. Historiografia Indii.
11. Spojrzenie, które zmienia: kolonializm i hinduizm.
12. Kolonializm, hinduizm i system społeczny Indii.
13. Odwrócony orientalizm: Indologia i ideologia w nazistowskich Niemczech.
14. Kontestacje: Frantz Fanon.
15. Kontestacje: nacjonalizm.
Semestr letni:
1. Kontestacje: nacjonalizm c.d.
2. Kontestacje: Czy podporządkowani inni mogą przemówić? Gayatri Spivak i Subaltern Studies Group
3. Kontestacje: Homi Bhabha: hybrydowość, ambiwalencja i mimikra.
4. Czy teoria postkolonialna odtwarza kolonialną wizję świata? Vivek Chibber.
5. Polska (post)kolonialność: Jądro ciemności Josepha Conrada.
6. Polska (post)kolonialność: Maria Janion i Ewa Thompson.
7. Polska (post)kolonialność: polscy pisarze i dziennikarze o postkolonialnym świecie.
8. Reprezentacja: African Mirror (reż. Mischa Hedinger, 2019).
9. Dekolonialność - wprowadzenie.
10. Aníbal Quijano: Kolonialność władzy.
11. Aníbal Quijano: Kolonialność wiedzy.
12. Zachodni przywilej dzisiaj.
13. Postkolonialny turysta.
14. Postkolonialny turysta c.d.
15. Podsumowanie: Niebezpieczeństwa jednej narracji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka będzie w stanie używać narzędzi i leksykonu teorii postkolonialnej i myśli dekolonialnej do analizy kultury oraz kwestii społecznych i politycznych, uczestniczyć w aktualnej dyskusji teoretycznej, sprawnie identyfikować elementy dyskursu kolonialnego i rasistowskiego oraz rzeczowo je dekonstruować.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pod koniec semestru zimowego, pisemna praca roczna na koniec semestru letniego.
Literatura
Ashcroft, Bill, Gareth Griffiths, and Helen Tiffin, Post-Colonial Studies: The Key Concepts, Routledge: London and New York 2013
Ashcroft, Bill, Gareth Griffiths, and Helen Tiffin, The Postcolonial Studies Reader (2nd edition), Routledge: London and New York 2006
Bhabha, Homi, ‘Of Mimicry and Man: The Ambivalence of Colonial Discourse’, October 28, Spring 1984
Chibber, Vivek, Postcolonial Theory and the Specter of Capital, Navayana: New Delhi 2013
Gandhi, Leela, Postcolonial Theory: A Critical Introduction, Columbia University Press: New York 2019
Inden, Ronald, “Orientalist Constructions of India”, Modern Asian Studies 20, 3 (1983), http://cscs.res.in/dataarchive/textfiles/textfile.2007-09-18.4131252005/file
Kipling, Rudyard, Kim, Macmillan and Co. Ltd: London 1902
Kipling, Rudyard, “White Man’s Burden”, https://en.wikipedia.org/wiki/The_White_Man's_Burden
Loomba, Ania, Colonialism/Postcolonialism, Routledge: London and New York 2015
Mignolo, Walter D., Catherine E. Walsh, On Decoloniality: Concepts, Analytics, Praxis, Duke University Press: Durham 2019
Nandy, Ashis, The Intimate Enemy: Loss and Recovery of Self under Colonialism, Oxford University Press: Delhi 2009
Quijano, Aníbal, "Coloniality of Power, Eurocentrism and Latin America", Nepantla, No. 3, Duke University Press, Durham: 2000
Pollock, Sheldon, “Deep Orientalism? Notes on Sanskrit and Power Beyond the Raj” w: Carol A. Breckenridge and Peter van der Veer, (red)., Orientalism and the Postcolonial Predicament: Perspectives on South Asia, 76–133, , .University of Pennsylvania Press, Philadelphia: 1993
Spivak, Gayatri Chakravorty, “Can the Subaltern Speak?”, w: Bill Ashcroft, Gareth Griffiths and Helen Tiffin, The Postcolonial Studies Reader (2nd edition), Routledge: London and New York 2006
Viswanathan, Gauri, “The Beginnings of English Literary Study in British India”, Oxford Literary Review 9 (1-2), 1987, też w: Bill Ashcroft, Gareth Griffiths and Helen Tiffin, The Postcolonial Studies Reader (2nd edition), Routledge: London and New York 2006
Viswanathan, Gauri, “Colonialism and the Construction of Hinduism”, w: Gavin Flood (ed.), The Blackwell Companion to Hinduism, Blackwell Publishing: Oxford 2003
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: