Język i kultura Pakistanu - urdu II 3600-IN-JKU-II.2-OW
1.Ćwiczenie umiejętności konwersacyjnych w zakresie różnych sfer życia codziennego.
• ćwiczenie dialogów o różnej tematyce codziennej (życie rodzinne, szkoła, studia, praca, zakupy, wakacje, etc.); ćwiczenie rutyn konwersacyjnych
• samodzielne układanie dialogów o tematyce codziennej
2.Ćwiczenie umiejętności wypowiedzi pisemnej w zakresie różnych sfer życia codziennego (życie rodzinne, szkoła, studia, praca, zakupy, wakacje, etc.) w postaci krótkiego wypracowania, listu.
3. Ćwiczenie wypowiedzi pisemnych i ustnych na zadane tematy.
4. Ćwiczenia w zakresie umiejętności czytania tekstów.
5. Streszczanie przeczytanych tekstów własnymi słowami (ustne
i pisemne).
6. Odpowiadanie na zadane pytania dotyczące przeczytanych tekstów.
7. Samodzielne układanie pytań do przeczytanych tekstów.
8. Ćwiczenie rozumienia ze słuchu (czytanie / wypowiedzi na żywo native speakera, dyktando, nagrania audio-video).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W13
ma świadomość złożonej natury języka urdu, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Azji Południowej
K_W14
ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
K_W15
ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z języka urdu na język polski
K_U06
potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej, w szczególności Pakistanu, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U09
potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Azji Południowej w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U12
posługuje się językiem urdu na poziomie średnio zaawansowanym
K_U13
potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w języku urdu
K_U14
potrafi przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z języka urdu na język polski
K_U15
potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultur obszaru Azji Południowej poprzez analizę językową/ filologiczną
K_U16
potrafi biegle posługiwać się systemem pisma języka urdu i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych etc.)
K_U17
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Azji Południowej, a w szczególności Pakistanu
K_U21
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Azji Południowej w języku polskim oraz w języku urdu z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji Południowej
K_U22
posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz języku urdu
K_U24
potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku urdu
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne
K_K03
potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur
K_K05
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07
ma świadomość znaczenia kultury Azji Południowej w kulturze światowej
K_K08
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Azji Południowej
Kryteria oceniania
Kontrola obecności
Końcowe zaliczenie pisemne (po każdym semestrze)
Egzamin pisemny (po 2 semestrach)
Literatura
- Mohamed Kasim Dalvi, David Matthews, Teach Yourself Urdu, Teach Yourself Books, London 2005
- Christopher Schackle, Rupert Snell, Hindi and Urdu since 1800. A Common Reader, Heritage Publishers, New Delhi 1990
- Ruth Lalle Schmidt, Urdu: An Essential Grammar, Oslo 1999
- Ali S. Asani, Syed Akbar Hyder, Let’s Study Urdu. An Introductory Course, Yale University Press, New Haven, London 2008
- Dodatkowe materiały wybrane przez prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: