Hinduizm południowoindyjski. Kult Wisznu w tradycji tamilskiej 3600-IN-HP-OW
Wykład poświęcony hinduizmowi południowoindyjskiemu, ze szczególnym uwzględnieniem kultu boga Wisznu w tradycji tamilskiej. Na początku przedstawiony zostanie pokrótce obraz Wisznu w literaturze sanskryckiej i starotamilskiej, po czym dalsza uwaga zostanie skupiona na średniowiecznych Indiach Południowych. Omówimy znaczenie ówczesnej sytuacji społeczno-polityczno-gospodarczej dla rozwoju religii w tym regionie. Przedmiotem zainteresowań będzie przede wszystkim świątynia hinduska i jej znaczenie dla kultury regionu tamilskojęzycznego. Poznamy także twórczość poetów-świętych, sławiących Wisznu w hymnach, które późniejsza tradycja wisznuicka uznaje za święte i objawione. Zajmiemy się także tekstami filozoficzno-teologicznymi, które ukształtowały śriwisznuizm, współcześnie dominujący na Południu Indii nurt wisznuicki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03
ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Azji Południowej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych)
K_W07
zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) wybranych krajów Azji Południowej
K_W10
ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych w Azji Południowej w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową
K_U06
potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii wybranego regionu w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami
K_U07
potrafi wykryć związki między kształtowaniem się idei filozoficznych i religijnych wybranego regionu a procesami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi
K_U09
umie porównać i przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U10
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Azji Południowej w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i studiów nad kulturą lub filozofii i religioznawstwa lub historii, stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki
K_U11
potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/językowej/kulturowej Azji Południowej
K_K05
jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową
K_K06
ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
K_K07
rozumie problematykę etyczną i odpowiedzialność związaną z przekazywaniem wiedzy o Azji Południowej
K_K08
rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz Azji Południowej
K_K09
dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Azji Południowej, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne.
Literatura
- Brockington John, Święta nić hinduizmu, tł.. Józef Marzecki, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1990, s. 60-80, 126-132, 145-156.
- Czerniak-Drożdżowicz Marzenna, Studia nad pańćaratrą. Tradycja i współczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. 13-81.
- Flood Gavin, Hinduizm. Wprowadzenie, tł. Małgorzata Ruchel, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. 135-155.
- Grabowska Barbara, Kryszna. Z dziejów literatury indyjskiej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, s. 11-177.
- Woźniak Jacek, Od poezji do teologii, Warszawa 2019, s. 23-194.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: