Historia Indii 3600-IN-HI-OW
1. Cywilizacja Doliny Indusu.
2. Arjowie i ich ekspansja na wschód.
3. Pierwsze struktury polityczne na Nizinie Hindustańskiej.
4. Achemenidzi nad Indusem. Odmienne organizacje polityczne: królestwa i oligarchie.
5. Magadha i państwa ościenne.
6. Nandowie. Wyprawa Aleksandra Macedońskiego.
7. Maurjowie (IV-III w. p.n.e.). Czandragupta Maurja i Bindusara.
8. Imperium Asioki: jego pojawienie się, struktura, ideologia i rozpad.
9. Siungowie i nowe ludy w granicach subkontynentu. Gandhara i Baktria. Kontakty między Wschodem a Zachodem.
10. Dynastia Guptów, ekspansja i budowa imperium, system władzy.
11. Państwo Harszy (VII w.).
12. Państwa regionalne - VII-X w.
13. Czolowie (X-XI w.) i próba stworzenia imperium morskiego.
14. Islam, powstanie, sekty, islam a władza państwowa.
15. Sindh, pierwsze państwo muzułmańskie w Azji Południowej. Najazd Mahmuda z Ghazni. Muzułmanie i hindusi.
16. Sułtanat Delhijski: powstanie i pierwsza ekspansja. Jego dynastie: Dynastia Niewolnicza, Chaldżiowie, Tughlakowie, Sajjidowie. Jednoczenie polityczne i administracyjne kraju. Ekspansja na południe.
17. Sułtanaty dekańskie: Bahmanidzi, państwa Ahmadnagaru, Bidżapuru, Bidaru i Golkondy. Królestwo hinduistyczne na Południu: Widżajanagar
18. Przemiany w sferze społecznej i ideologicznej w epoce islamizacji Indii.
19 – 20. Imperium Mogolskie. Powstanie i upadek. System władzy za cesarza Akbara.
21. Początki kolonialnej ekspansji Zachodu: Vasco da Gama i Portugalczycy. Kompanie handlowe w Indiach.
22. Ekspansja Brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej. Organizacja władzy brytyjskiej w Indiach.
23 . Powstanie Sipajów i nowy system władzy brytyjskiej w Indiach.
24 – 25. Peryferie Indii - zarys dziejów Nepalu, Tybetu, Sri Lanki i Birmy. Związki kulturowe, polityczne i ekonomiczne.
26. Ruch narodowy w Indiach. Terroryści z Bengalu i Kongres Indyjski.
27. Walka o niepodległość. Mahatma Gandhi i Subhas Chandra Bose. Indyjska Armia Narodowa.
28. Liga Muzułmańska i teoria dwóch narodów.
29. Ewolucja konstytucyjna Indii Brytyjskich.
30. Podział Indii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W04
ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury: literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii
K_W06
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Azji Południowej
K_W08
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o sztuce i estetyce Azji Południowej
K_W09
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Azji Południowej w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej
K_W11
ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Azji Południowej
K_W14
ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
K_W18
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
K_U02
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Azji Południowej
K_U04
potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Azji Południowej do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
K_U05
potrafi prawidłowo usytuować Azję Południową w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego
K_U09
potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Azji Południowej w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U21
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Azji Południowej w języku polskim oraz w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji Południowej
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07
ma świadomość znaczenia kultury Azji Południowej w kulturze światowej
K_K08
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Azji Południowej
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne na ocenę.
(W trakcie trzech semestrów zaliczenie pisemne na ocenę po I i II semestrze. Egzamin po III semestrze.)
Literatura
Kieniewicz, Jan: Historia Indii. Ossolineum, Warszawa 2003.
Indie, w: Encyklopedia Historyczna Świata, Tom X, Kraków 2002.
Kulke, Hermann; Rothermund, Dietmar: A History of India. Routledge, London-New York 2004 (2008).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: