Cywilizacja Azji Południowej - współczesne zagadnienia społeczno-polityczne 3600-IN-CAPWZSP-OW
Zagadnienia społeczno-polityczne Azji Południowej, które będą poruszane na zajęciach:
1. Autorytaryzm i demokracja w Azji Południowej: przewroty demokratyczne w Nepalu (2006), Sri Lance (2022-2024) i Bangladeszu (2024)
2. Autorytaryzm i demokracja w Azji Południowej: Pakistan i Indie
3. Pamięć zbiorowa: jak współcześni politycy wykorzystują pamięć o “ojcach założycielach” Indii i Bangladeszu
4. Antyindyjskość jako część dyskursu nacjonalistycznego w państwach sąsiadujących z Indiami (Pakistan, Bangladesz, Nepal)
5. Obraza uczuć religijnych i inne przepisy ograniczające wolność słowa, szczególnie w Pakistanie i Bangladeszu
6. Indie Północno-Wschodnie
7. Wojna domowa i przemoc polityczna w Sri Lance
8. Ruchy językowe w Indiach i Pakistanie - dlaczego język jest sprawą polityczną w Azji Południowej od 1947 r.do dziś
9. Mniejszości religijne w Indiach: Pluralizm w prawie rodzinnym a prawo muzułmanów do zachowania swojej tożsamości w Indiach
10. Prawa kobiet: film dokumentalny
11. Sytuacja kobiet w przemyśle tekstylnym w Bangladeszu
12. Emigracja zarobkowa z krajów Azji Południowej - jak migranci zmieniają się i swoje kraje pochodzenia w wyniku migracji
13. Zmiany klimatu a prawa człowieka
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student:
K_W01 ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub nauk o kulturze i religii, filozofii lub historii
K_W02 ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Orientu/Afryki (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej
K_W03 ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Azji Południowej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych)
K_W04 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski)
K_W06 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Azji Południowej właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i nauk o kulturze i religii, filozofii lub historii
K_W07 zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Azji Południowej
K_W10 ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych Azji Południowej w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową
K_W11 zna i rozumie zasady prawa autorskiego oraz zarządzania wytworami własności intelektualnej
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy
K_U02 potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki, również na podstawie materiałów źródłowych
K_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej
K_U06 potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii Azji Południowej w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami
K_U07 potrafi wykryć związki między kształtowaniem się idei filozoficznych i religijnych Azji Południowej a procesami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi
K_U08 potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U09 umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U10 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Azji Południowej w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i nauk o kulturze i religii, filozofii lub historii, stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki
K_U11 potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/ językowej/ kulturowej Azji Południowej
K_U12 potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury Azji Południowej
K_U14 posługuje się językiem obcym co najmniej na poziomie B2+
K_U16 potrafi w profesjonalny sposób zachować się, zareagować werbalnie i pośredniczyć w komunikacji i negocjacjach w wybranym społeczno-kulturowym kontekście Azji Południowej
K_K04 potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05 jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową
K_K06 ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
K_K07 rozumie problematykę etyczną i odpowiedzialność związaną z przekazywaniem wiedzy o Azji Południowej
K_K08 rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz Azji Południowej
K_K09 dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Azji Południowej, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną
K_K10 aktywnie działa na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i w Azji Południowej
K_K11 aktywnie działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury Azji Południowej
Kryteria oceniania
Prezentacje na zajęciach
Obecność i aktywność na zajęciach
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
A. Burakowski, K. Iwanek, Indie. Od kolonii do mocarstwa, PWN
A. Kuszewska, Zrozumieć Pakistan, PWN
W. Rokicka, Indie. Kraj miliarda marzeń, Szczeliny
L. Mitchell, Language, Emotion, and Politics in South India : The Making of a Mother Tongue, Indiana University Press
K. Paprocki, Threatening Dystopias : The Global Politics of Climate Change Adaptation in Bangladesh
W. van Schendel, A History of Bangladesh, Cambridge University Press
O. Shani, Gandhi’s Salt March: Paradoxes and Tensions in the Memory of Nonviolent Struggle in India, [w:] Cultural Memories of Nonviolent Struggles, Palgrave Macmillan
M. A. Qureshi, The Blasphemy Laws of Pakistan: Experimenting with History and Tradition, [w:] Law, Religion and Tradition, Springer 2018.
L. Karim, Castoffs of Capital. Work and Love among Garment Workers in Bangladesh, University of Minnesota Press
Sh. H. Gurung, Nepali Migrant Women : Resistance and Survival in America, Syracuse University Press 2020, rozdział 5 Shifting Gender Roles in Private and Public Domains
K. Jafar, Migration-Led Development in Kerala: Looking Beyond Growth and Remittances, “Artha Vijnana”, vol. LXV No. 2, June 2023
Oraz materiały audiowizualne (podcasty, programy wideo, filmy dokumentalne)
W cyklu 2024L:
A. Burakowski, K. Iwanek, Indie. Od kolonii do mocarstwa, PWN Oraz materiały audiowizualne (podcasty, programy wideo, filmy dokumentalne) |
Uwagi
W cyklu 2024L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: