Wybrane zagadnienia z kultury hebrajskiej 3600-HE-WZKH-OW
Głównym celem wykładu jest zapoznanie studentów z niezwykłą historią języka hebrajskiego oraz przedstawienie wybranych dzieł. Na wstępie definiuje się podstawowe pojęcia: język hebrajski i język żydowski. Następnie umieszcza się hebrajski w rodzie języków semickich. Definiuje się podstawowe terminy: Tora szebichtaw, Tora szebealpe, Biblia hebrajska, Stary Testament i wyjaśnia ich wzajemne relacje, następnie omawia się zagadnienia związane z powstaniem Miszny, tło, genezę i spisanie tego głównego działu Talmudu, jej strukturę, podział na porządki, traktaty, rozdziały i lekcje. Dalszy etap stanowi ożywienie języka hebrajskiego oraz język hebrajski w Polsce, zwracając szczególną uwagę na osiemnastowieczne pamiętniki hebrajskie powstałe na ziemiach polskich jeszcze przed ożywieniem języka hebrajskiego. Wyjątkowy dział stanowi tu omówienie studiów hebraistycznych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Uniwersytetu Warszawskiego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- student posiada interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą kultury, sztuki oraz tradycji Izraela (K_W01 K_W03)
- student rozumie związki kultury Izraela z tendencjami w rozwoju kultury innych krajów regionu (K_W03 K_W11)
- student ma pogłębioną znajomość relacji politycznych i kulturalnych między Polską i Izraelem (K_W06)
UMIEJĘTNOŚCI
- student wykazuje pewien stopień samodzielności w realizacji badań własnych): samodzielnie podejmuje dyskusję w środowisku naukowym na tematy kultury i historii Izraela, umie prawidłowo formułować myśli z wykorzystaniem odpowiedniej fachowej terminologii K_U02,K_U03)
- student posiada umiejętność interpretowania różnych dziedzin kultury Izraela, a także rozumie kontekst ich powstania i funkcjonowania (K_U07 K_U14).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- student dostrzega możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. Rozumie też konieczność dalszego kształcenia się w tej dziedzinie. (K_K01)
- studenta ma refleksję na temat wielokulturowości, uczy się tolerancji politycznej, religijnej i obyczajowej (K_K03 K_K05).
- student nabywa odpowiednich predyspozycji do udziału w konferencjach naukowych i politycznych dot. problematyki bliskowschodniej, co umożliwia mu wybór przyszłego pola aktywności zawodowej związanej z tym regionem – w administracji krajowej i samorządowej, instytucjach międzynarodowych, dyplomacji, środkach masowego przekazu oraz ośrodkach badawczych i eksperckich współpracujących z Izraelem (K_K04 K_K06).
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy na ocenę.
Literatura
Podstawowa bibliografia:
1) C. Rabin, A short history of the Hebrew language, Jerusalem 1973
2) E.Y. Kutscher, A history of the Hebrew language, Jerusalem 1982
3) A. Sáenz-Badillos, A history of the Hebrew language, Cambridge 1996.
4) Ch. Albeck, Einführung in die Mischna, Berlin-New York : Walter de Gruyter, 1971.
5) A. Steinsaltz, The essential Talmud, New York : Bantam Books, 1977.
6) A. Cohen, Talmud. Syntetyczny wykład na temat „Talmudu“ i nauk rabinów dotyczacych religii, etyki i prawodawstwa, Warszawa 1995.
7) H.L. Strack, Introduction to the Talmud and Midrash, Minneapolis 1996
8) Miszna: Zeraim (Nasiona) pod redakcją naukową Romana Marcinkowskiego, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2013, ss. 327.
9) Miszna: Moed (Święto) pod redakcją naukową Romana Marcinkowskiego, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2014, ss. 299.
10) Miszna: Naszim (Kobiety), Wstęp, przekład z języka hebrajskiego i opracowanie: Roman Marcinkowski, Wydawnictwo DiG – Edition La Rama, Warszawa–Bellerive-sur-Allier 2016, ss. 455.
11) Miszna: Nezikin (Szkody), Wstęp, przekład z języka hebrajskiego i opracowanie: Roman Marcinkowski, Wydawnictwo DiG – Edition La Rama, Warszawa–Bellerive-sur-Allier 2022, ss. 569, ISBN 978-83-286-0209-0 (DiG), ISBN 979-10-95627-89-0 (La Rama)
12) R. Marcinkowski, Z dziejów polskiej hebraistyki, w: Szkice z dziejów polskiej orientalistyki, t. VI, Warszawa 2013, s. 72-105
13) R. Marcinkowski, Hebrew as a Subject of Research and Teaching in Poland from the Early 16th Century to the 20th Century. A Contribution to Further Reflections, „Verbum Vitae” 41/2 (2023), 309-337.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: