Wprowadzenie w tradycję ustną judaizmu 3600-HE-WTUJ-OW
Głównym celem wykładu jest zapoznanie studentów z tradycją ustną judaizmu, której podstawę stanowi tradycja spisana. Podstawowym omawianym zbiorem jest
tu Miszna spisana ostatecznie na przełomie II i III wieku n.e. Na wstępie definiuje się najważniejsze pojęcia Tora szebichtaw i Tora szebealpe i wyjaśnia ich
wzajemne relacje, następnie omawia się zagadnienia związane z powstaniem Miszny, tło, genezę i spisanie tego głównego działu Talmudu, jej strukturę, podział
na porządki, traktaty, rozdziały i lekcje. Dalszy etap stanowi omówienie zawartości Miszny i wyjaśnienie poruszanych w niej zagadnień
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- student posiada interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą kultury, sztuki oraz tradycji Izraela (K_W01 K_W03)
- student rozumie związki kultury Izraela z tendencjami w rozwoju kultury innych krajów regionu (K_W03 K_W11)
- student ma pogłębioną znajomość relacji politycznych i kulturalnych między Polską i Izraelem (K_W06)
UMIEJĘTNOŚCI
- student wykazuje pewien stopień samodzielności w realizacji badań własnych): samodzielnie podejmuje dyskusję w środowisku naukowym na tematy kultury i historii Izraela, umie prawidłowo formułować myśli z wykorzystaniem odpowiedniej fachowej terminologii K_U02,K_U03)
- student posiada umiejętność interpretowania różnych dziedzin kultury Izraela, a także rozumie kontekst ich powstania i funkcjonowania (K_U07 K_U14).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- student dostrzega możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. Rozumie też konieczność dalszego kształcenia się w tej dziedzinie. (K_K01)
- studenta ma refleksję na temat wielokulturowości, uczy się tolerancji politycznej, religijnej i obyczajowej (K_K03 K_K05).
- student nabywa odpowiednich predyspozycji do udziału w konferencjach naukowych i politycznych dot. problematyki bliskowschodniej, co umożliwia mu wybór przyszłego pola aktywności zawodowej związanej z tym regionem – w administracji krajowej i samorządowej, instytucjach międzynarodowych, dyplomacji, środkach masowego przekazu oraz ośrodkach badawczych i eksperckich współpracujących z Izraelem (K_K04 K_K06).
Kryteria oceniania
Na podstawie przygotowania do zajęć i aktywnego udziału. Egzamin końcowy.
Literatura
Podstawowa bibliografia:
1) Ch. Albeck, Einführung in die Mischna, Berlin-New York : Walter de Gruyter, 1971.
2) A. Steinsaltz, The essential Talmud, New York: Bantam Books, 1977
3) A. Cohen, Talmud. Syntetyczny wykład na temat „Talmudu“ i nauk rabinów dotyczacych religii, etyki i prawodawstwa, Warszawa 1995.
4) H.L. Strack, Introduction to the Talmud and Midrash, Minneapolis 1996.
5) R. Marcinkowski, Ekwiwalencja w przekładzie Miszny na język polski (Equivalence in the Translation of the Mishnah into Polish), “Explorations: A Journal of Language and Literature”, 7 (2019), pp. 58-76. (DOI: 10.25167/EXP13.19.7.7)
6) Miszna: Zeraim (Nasiona) pod redakcją naukową Romana Marcinkowskiego, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2013, ss. 327.
7) Miszna: Moed (Święto) pod redakcją naukową Romana Marcinkowskiego, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2014, ss. 299.
8) Miszna: Naszim (Kobiety), Wstęp, przekład z języka hebrajskiego i opracowanie: Roman Marcinkowski, Wydawnictwo DiG – Edition La Rama, Warszawa–Bellerive-sur-Allier 2016, ss. 455.
Miszna: Nezikin (Szkody), Wstęp, przekład z języka hebrajskiego i opracowanie: Roman Marcinkowski, Wydawnictwo DiG – Edition La Rama, Warszawa–Bellerive-sur-Allier
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: