Wprowadzenie do judaizmu okresu drugiej świątyni 3600-HE-WJODS-OW
Okres drugiej świątyni trwający od końca VI w. p.n.e. do 70 r. n.e. jest istotnym wycinkiem historii Izraela rozciągającym się pomiędzy czasami opisanymi w Biblii Hebrajskiej (Starym Testamencie) a niemal dwoma mileniami, na przestrzeni których Żydzi zamieszkiwali poza Ziemią Izraela. W okresie tym w religii Izraelitów dokonały się istotne zmiany, które przewartościowały wiele koncepcji i instytucji znanych z okresu wcześniejszego. Szczególnie istotny był schyłek tego okresu, kiedy to miały miejsce wydarzenia mające doprowadzić do powstania dwóch wielkich religii monoteistycznych – judaizmu rabinicznego i chrześcijaństwa. Obie formacje religijne wykrystalizowały się w kolejnych wiekach, jednak zrozumienie kontekstu kulturowego okresu drugiej świątyni jest podstawą do analizy ich kluczowych tekstów. Wykład obejmuje ogólne wprowadzenie do historii omawianego okresu, ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń, które wywarły wpływ na religię i społeczeństwo ówczesnej Judei. Analizując teksty powstałe w tym okresie, opisane zostaną poszczególne nurty myślowe i religijne kształtujące ówczesny dyskurs społeczny. W ramach wykładu przedstawione zostaną także podstawowe założenia religii Izraelitów, z uwzględnieniem punktów wspólnych oraz różnic w porównaniu z czasami następującymi przed i po okresie drugiej świątyni.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
- studenci posiadają podstawową wiedzę na temat historii okresu drugiej świątyni
- studenci potrafią wskazać różnice w zakresie kultury, religii i społeczeństwa Izraela pomiędzy okresem drugiej świątyni a czasami późniejszymi i wcześniejszymi
- studenci potrafią opisać wpływ najważniejszych wydarzeń historycznych na społeczeństwo i kulturę Izraela w okresie drugiej świątyni
- studenci znają podstawowe nurty myślowe i religijne okresu drugiej świątyni
- studenci potrafią się posługiwać terminologią naukową dotyczącą judaizmu okresu drugiej świątyni
- studenci mają podstawową wiedzę dotyczącą procesu formowania się tożsamości żydowskiej
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach (10%)
Opracowanie i prezentacja na zajęciach wybranego zagadnienia bądź omówienie artykułu (20%)
Egzamin lub krótki esej (70%)
Literatura
Cohen, Shaye. From the Maccabees to the Mishnah. Louisville, Kentucky: Westminster John Knox Press, 2014.
Cohen, Shaye. The Beginnings of Jewishness: Boundaries, Varieties, Uncertainties. First edition. Berkeley, Calif.: University of California Press, 2001
Goodman, Martin. A history of Judaism, Princeton University Press, 2018.
Marcinkowski, Roman. Paradygmaty religijności w judaizmie rabinicznym. Kraków: Wydawnictwo Antykwa, 2004.
Sanders, E. P. Judaism: Practice and Belief, 63BCE-66 CE. Fortress Press, 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: