Wprowadzenie do hebrajskiego biblijnego 3600-HE-WHB-OW
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w arkana języka hebrajskiego biblijnego na poziomie podstawowym (dla początkujących). Zajęcia stanowią wstęp do gramatyki języka hebrajskiego biblijnego obejmujący wykład i ćwiczenia (wykład - 15 godz. i ćwiczenia - 15 godz.). Rozpoczyna się od opisu, czym jest język hebrajski biblijny i czym różni się od późniejszych etapów języka hebrajskiego. Kolejny krok to wyjaśnienia zagadnień wstępnych dotyczących głównie pisowni i fonetyki języka hebrajskiego Biblii, poznania spółgłosek i samogłosek, struktury sylaby, nauki pisma i poprawnej wymowy, po czym następuje wyjaśnienie dalszych zasad gramatycznych: morfologicznych i składniowych, co w dalszej perspektywie dla zainteresowanych studiowaniem języka hebrajskiego zarówno biblijnego jak i współczesnego znacząco pomaga w zrozumieniu tego języka oraz wpływa na prawidłową lekturę tekstów, a także ułatwia pracę ze słownikiem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Główny efekt to poznanie podstaw gramatyki języka hebrajskiego, nabycie umiejętności odróżniania form gramatycznych języka hebrajskiego.
Wiedza:
- posiada podstawy wiedzy na temat gramatyki języka hebrajskiego
- ma świadomość złożonej natury omawianego przedmiotu i jego doniosłego znaczenia w kontekście interpretacji tekstów religijnych, a szerzej lepszego poznania kultury i historii Żydów i Izraela
Umiejętności:
- posługuje się poprawnie nazewnictwem przedmiotu
- potrafi zrozumieć, poprawnie czytać, analizować i interpretować klasyczne teksty judaizmu
- rozpoznaje różne teksty literackie judaizmu
- wyjaśnia zagadnienia judaistyczne prezentowane w danym tekście klasycznym
Kompetencje:
- rozumie potrzebę sięgania do tekstów zawierających istotę judaizmu
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne zwłaszcza na bazie religijnej
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur
Kryteria oceniania
Na podstawie przygotowania do zajęć i aktywnego udziału. Egzamin końcowy.
Literatura
Podstawowa bibliografia:
1) Biblia Hebraica Stuttgartensia, Editio funditus renovata, ed. K. Elliger et W. Rudolph Masoram curavit G.E. Weil, Stuttgart 1969 nn.
2) L. Koehler, W. Baumgartner, Lexicon in Veteris Testamenti Libros, Leiden 1958
3) Th. O. Lambdin, Introduction to Biblical Hebrew, London 1988
4) J. Rosłon, Wypisy do nauki języka hebrajskiego i greckiego z preparacjami i gramatyką, Warszawa 1979
5) W. Tyloch, Gramatyka języka hebrajskiego, Warszawa 1985
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: