- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Państwo Izrael-instytucje i polityka 3600-HE-PIIP1-OG
Zajęcia koncentrują się na analizie instytucji politycznych, ewolucji konfliktu izraelsko-arabskiego i izraelsko-palestyńskiego, a także zjawiskach społeczno-kulturowych kształtujących charakter państwa Izrael przez jego pierwsze cztery dekady.
Dalszym ciągiem kursu jest prowadzony w semestrze letnim przedmiot "Konflikty społeczne i religijne w Izraelu", który skupia się na ostatnich czterech dekadach historii Izraela i Palestyny.
Zagadnienia szczegółowe:
- Geneza państwa Izrael. Wojna 1948 i jej konsekwencje, Nakba;
- System militarno-polityczny w pierwszych latach niepodległości, status ludności arabskiej (nifkadim nochachim);
- Mamlachtiut, mediniut ha-kicuw - okres budowy państwa, centralizacji i niedostatku gospodarczego;
- Masowa imigracja żydowska w pierwszej dekadzie państwa a żydowskie stosunki międzyetniczne;
- System polityczny Izraela: ustawy zasadnicze, Kneset, prezydent, rząd, sądownictwo, koalicyjność;
- Bezpieczeństwo w pierwszej dekadzie państwa. Armia jako instytucja państwowa, społeczna i kulturowotwórcza, akcje fedainów i kampania synajska;
- Odbiór Zagłady - proces Kastnera, reparacje niemieckie, proces Eichmanna;
- Wojna 1967 - euforia i okupacja;
- Wojna 1973 - mechdal i trauma;
- Gusz Emunim i początek osadnictwa żydowskiego na terenach okupowanych;
- Przemiany przełomu lat 70. i 80. (słabnący etos syjonizmu socjalistycznego, rządy prawicy, zwrot ku kapitalizmowi);
- Operacja Litani, Pierwsza Wojna Libańska i jej konsekwencje (ha-boc ha-lewanoni, protesty i początki ruchu pokojowego);
- Kształtujący się palestyński ruch narodowy - Izrael, Jordania, Liban, Tunezja.
Metody dydaktyczne:
* Wykład z elementami prezentacji multimedialnej,
* Analiza źródeł (fragmenty dokumentów, teksty kultury, materiały audiowizualne wybrane przez prowadzącą),
* Dyskusje moderowane z wykorzystaniem wybranych studiów przypadków (metoda odwróconej klasy),
* Praca z tekstami akademickimi,
* Prezentacje studenckie.
W cyklu 2025Z:
Zajęcia koncentrują się na analizie instytucji politycznych, ewolucji konfliktu izraelsko-arabskiego i izraelsko-palestyńskiego, a także zjawiskach społeczno-kulturowych kształtujących charakter państwa Izrael przez jego pierwsze cztery dekady. Dalszym ciągiem kursu jest prowadzony w semestrze letnim przedmiot "Konflikty społeczne i religijne w Izraelu", który skupia się na ostatnich czterech dekadach historii Izraela i Palestyny. Zagadnienia szczegółowe: - Geneza państwa Izrael. Wojna 1948 i jej konsekwencje, Nakba; Metody dydaktyczne: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba studiująca po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Zna i rozumie:
- Szczegółowe zagadnienia społeczno-kulturowe Izraela w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej (K_W09),
- Podstawowe zjawiska kulturowe judaizmu i Izraela (K_W10),
- Szczegółowe zagadnienia z zakresu uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Izraela (K_W11).
Potrafi:
- Zastosować wiedzę z zakresu historii Izraela i Żydów do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata (K_U04),
- Prawidłowo usytuować państwa Izrael w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego (K_U05),
- Zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Izraela w typowych sytuacjach profesjonalnych (K_U09),
- Poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Izraela (K_U17),
- Prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej judaizmu i Izraela i w języku polskim oraz w języku hebrajskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej judaizmu i Izraela (K_U21).
Jest gotowa do:
- Uczenia się przez całe życie (K_K01),
- Uświadamiania znaczenia kultury Izraela w kulturze światowej (K_K07).
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie:
* kontroli obecności,
* aktywnego uczestnictwa w zajęciach,
* pisemnego egzaminu końcowego (test + pytanie otwarte).
Frekwencja:
Zgodnie z zarządzeniem KJD WO UW z dnia 31.07.2021:
- "dopuszczalna liczba nieobecności nieusprawiedliwionych na zajęciach wynosi 15%"
- "łączna liczba nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych umożliwiająca podejścia do egzaminu wynosi 30%"
- "Student winien usprawiedliwić nieobecność na zajęciach niezwłocznie i nie później niż w terminie 7 dni od ustania jej przyczyny. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wykładowca może usprawiedliwić nieobecność po tym terminie."
Literatura
Literatura szczegółowa podawana jest na pierwszych zajęciach. Materiały niedostępne w zasobach bibliotecznych będą przekazywane przez prowadzącą na Google Classroom.
Literatura podstawowa:
- Anita Shapira, Historia Izraela, Dialog 2018.
- Howard M. Sachar, A History of Israel: From the Rise of Zionism to Our Time, Knopf 2007.
- Abdel Monem Said Aly, Shai Feldman, Khalil Shikaki, Arabs and Israelis. Conflict and Peacemaking in the Middle East, Palgrave Macmillan 2013.
- Avi Shlaim, The Iron Wall: Israel and the Arab World, W. W. Norton 2001.
- Benny Morris, Righteous Victims: A History of the Zionist-Arab Conflict 1881-2001, Vintage Books 2001.
- Anna Rataj, Sąd Najwyższy Izraela jako sąd konstytucyjny, Austeria 2016.
- Gregory Mahler, Politics and Government in Israel, Rowman and Littlefield 2016.
- Walter Laqueur, Dan Schueftan (red.), The Israel-Arab Reader, Penguin Books 2016.
+ Teksty kultury wybrane przez prowadzącą
W cyklu 2025Z:
Literatura szczegółowa podawana jest na pierwszych zajęciach. Materiały niedostępne w zasobach bibliotecznych będą przekazywane przez prowadzącą na Google Classroom. Literatura podstawowa: - Anita Shapira, Historia Izraela, Dialog 2018. - Abdel Monem Said Aly, Shai Feldman, Khalil Shikaki, Arabs and Israelis. Conflict and Peacemaking in the Middle East, Palgrave Macmillan 2013. - Anna Rataj, Sąd Najwyższy Izraela jako sąd konstytucyjny, Austeria 2016. - Walter Laqueur, Dan Schueftan (red.), The Israel-Arab Reader, Penguin Books 2016. + Teksty kultury wybrane przez prowadzącą |
Uwagi
W cyklu 2025Z:
Na zajęciach używane będą teksty kultury w języku hebrajskim. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: