- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Język hebrajski w praktyce (od Biblii po współczesność) 3600-HE-JHP-OG
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z niezwykłą historią języka hebrajskiego oraz przedstawienie wybranych dzieł. Na wstępie definiuje się podstawowe pojęcia: język hebrajski i język żydowski. Następnie umieszcza się hebrajski w rodzie języków semickich. Definiuje się podstawowe terminy: Tora szebichtaw, Tora szebealpe, Biblia hebrajska, Stary Testament i wyjaśnia ich wzajemne relacje, następnie omawia się zagadnienia związane z powstaniem Miszny, tło, genezę i spisanie tego głównego działu Talmudu, jej strukturę, podział na porządki, traktaty, rozdziały i lekcje. Dalszy etap stanowi ożywienie języka hebrajskiego oraz język hebrajski w Polsce, zwracając szczególną uwagę na osiemnastowieczne pamiętniki hebrajskie powstałe na ziemiach
polskich jeszcze przed ożywieniem języka hebrajskiego. Wyjątkowy dział stanowi tu omówienie studiów hebraistycznych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem
Uniwersytetu Warszawskiego. Ostatni etap zajęć to poznanie podstaw współczesnego języka hebrajskiego.
Zajęcia z języka hebrajskiego biblijnego obejmują 1 semestr studiów dziennych. Głównym celem jest przygotowanie studentów do samodzielnej lektury tekstów biblijnych ze zrozumieniem, z umiejętnością korzystania ze słownika. Rozpoczyna się od poznania spółgłosek i samogłosek, struktury sylaby, nauki pisma i poprawnej wymowy, po czym następuje wyjaśnienie dalszych zasad gramatycznych: morfologicznych i składniowych,
co w znacznym stopniu ułatwia prawidłową lekturę tekstów biblijnych oraz pracę ze słownikiem. Drugi semestr to poznanie dalszych etapów języka hebrajskiego z
rozróżnieniem specyfiki językowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Główny efekt to poznanie podstaw gramatyki języka hebrajskiego, nabycie umiejętności odróżniania form gramatycznych języka hebrajskiego.
Wiedza:
- posiada podstawy wiedzy na temat historii języka hebrajskiego
- ma świadomość złożonej natury omawianego przedmiotu i jego doniosłego znaczenia w kontekście interpretacji tekstów religijnych, a szerzej lepszego poznania kultury i historii Żydów i Izraela
Umiejętności:
- posługuje się poprawnie nazewnictwem przedmiotu
- potrafi zrozumieć, poprawnie czytać, analizować i interpretować klasyczne teksty judaizmu
- rozpoznaje różne teksty literackie judaizmu
- wyjaśnia zagadnienia judaistyczne prezentowane w danym tekście klasycznym
Kompetencje:
- rozumie potrzebę sięgania do tekstów zawierających istotę judaizmu
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne zwłaszcza na bazie religijnej
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur
Kryteria oceniania
Na podstawie przygotowania do zajęć i aktywnego udziału. Egzamin końcowy.
Literatura
Podstawowa bibliografia:
1) C. Rabin, A short history of the Hebrew language, Jerusalem 1973
2) E.Y. Kutscher, A history of the Hebrew language, Jerusalem 1982
3) A. Sáenz-Badillos, A history of the Hebrew language, Cambridge 1996.
4) Ch. Albeck, Einführung in die Mischna, Berlin-New York : Walter de Gruyter,1971.
5) A. Steinsaltz, The essential Talmud, New York : Bantam Books, 1977.
6) A. Cohen, Talmud. Syntetyczny wykład na temat „Talmudu“ i nauk rabinów dotyczacych religii, etyki i prawodawstwa, Warszawa 1995.
7) H.L. Strack, Introduction to the Talmud and Midrash, Minneapolis 1996
8) Miszna: Zeraim (Nasiona) pod redakcją naukową Romana Marcinkowskiego, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2013, ss. 327.
9) Miszna: Moed (Święto) pod redakcją naukową Romana Marcinkowskiego, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2014, ss. 299.
10) Miszna: Naszim (Kobiety), Wstęp, przekład z języka hebrajskiego i opracowanie: Roman Marcinkowski, Wydawnictwo DiG – Edition La Rama,
Warszawa–Bellerive-sur-Allier 2016, ss. 455.
11) Miszna: Nezikin (Szkody), Wstęp, przekład z języka hebrajskiego i opracowanie: Roman Marcinkowski, Wydawnictwo DiG – Edition La Rama,
Warszawa–Bellerive-sur-Allier 2022, ss. 569, ISBN 978-83-286-0209-0 (DiG), ISBN 979-10-95627-89-0 (La Rama)
12) R. Marcinkowski, Z dziejów polskiej hebraistyki, w: Szkice z dziejów polskiej orientalistyki, t. VI, Warszawa 2013, s. 72-105
13) Biblia Hebraica Stuttgartensia, Editio funditus renovata, ed. K. Elliger et W. Rudolph Masoram curavit G.E. Weil, Stuttgart 1969 nn.
14) L. Koehler, W. Baumgartner, Lexicon in Veteris Testamenti Libros, Leiden 1958
15) Th. O. Lambdin, Introduction to Biblical Hebrew, London 1988
16) J. Rosłon, Wypisy do nauki języka hebrajskiego i greckiego z preparacjami i gramatyką, Warszawa 1979
17) W. Tyloch, Gramatyka języka hebrajskiego, Warszawa 1985
18) Th. O. Lambdin, Wprowadzenie do hebrajskiego biblijnego, Lublin 2011
19) M.H. Segal, A Grammar of Mishnaic Hebrew, Oxford University Press, Oxford 1927
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: