- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dzieje narodu żydowskiego od Haskali do powstania Państwa Izrael 3600-HE-DNZ-OG
Przedmiot ma na celu przedstawienie kluczowych etapów w historii narodu żydowskiego od Haskali (oświecenia żydowskiego) do utworzenia Państwa Izrael w 1948 roku. Osoby uczestniczące w zajęciach poznają najważniejsze wydarzenia, postacie i idee, które ukształtowały nowoczesną tożsamość żydowską w kontekście przemian społecznych, politycznych i religijnych.
Zagadnienia szczegółowe:
- Haskala - główni myśliciele, cele, rozwój literatury i prasy żydowskiej, wpływ na rozwój nowoczesnej kultury hebrajskiej;
- Żydowski wiek XIX w Europie Wschodniej i Zachodniej - między tradycją, asymilacją a emancypacją;
- Współczesny antysemityzm w europejskich imperiach i wczesnych państwach narodowych - sytuacja w Imperium Rosyjskim i Galicji, sprawa Dreyfussa;
- Początki myśli syjonistycznej - Mojżesz Hess, Leon Pinsker, Konferencja Katowicka, Chowewej Syjon, Achad Ha-Am;
- "Państwo żydowskie" Teodora Herzla i pierwsze kongresy syjonistyczne - syjonizm polityczny i kulturalny, wydarzenia 1903 roku;
- Palestyna w okresie Imperium Osmańskiego - stary jiszuw i początki nowego jiszuwu, pierwsza alija (1881-1903);
- Druga alija (1904-1914) - syjonizm socjalistyczny, etos nowego Hebrajczyka, wpływ na kulturę jiszuwu i wczesnego państwa;
- I wojna światowa - Legion Żydowski, Deklaracja Balfoura, Brytyjski Mandat Palestyny;
- Międzywojenni Żydzi między Europą a Palestyną - zróżnicowanie polityczne, mnogość instytucji syjonistycznych, syjonizm rewizjonistyczny, syjonizm religijny;
- Trzecia, czwarta i piąta alija - rozwój osadnictwa, instytucje syjonistyczne w Palestynie, kultura jiszuwu między miastem a wsią;
- Napięcia żydowsko-arabskie - obszary współpracy, zamieszki, żydowskie organizacje obronne, ograniczenia emigracji (Białe Księgi) i alija bet, powstanie arabskie 1936-1939, Komisja Peela;
- II wojna światowa - alija bet, Zagłada, odbiór doniesień z Europy w jiszuwie, sytuacja w Mandacie;
- Sytuacja po zakończeniu II wojny światowej - nielegalna emigracja żydowska, żydowski terroryzm przeciw Brytyjczykom, przemoc żydowsko-arabska, plany podziału Palestyny, Rezolucja nr 181 ONZ;
- Wojna 1947-1949 - Deklaracja Niepodległości 14.05.1948, inwazja wojsk arabskich, Nakba.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba studiująca po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Zna i rozumie:
- Szczegółowe zagadnienia z zakresu historii Żydów i Izraela (K_W06),
- Podstawowe zjawiska kulturowe judaizmu i Izraela (K_W10),
- Różnorodność językową i jej wpływ na sytuację kulturową i polityczną świata (K_W14),
Potrafi:
- Zastosować wiedzę z zakresu historii Izraela i Żydów do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata (K_U04)
- Prawidłowo usytuować państwo Izrael w kontekście uwarunkowań środowiska geopolitycznego i gospodarczego (K_U05),
- Prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej judaizmu i Izraela w języku polskim oraz w języku hebrajskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej judaizmu i Izraela (K_U21),
Jest gotowa do:
- Uczenia się przez całe życie (K_K01),
- Uświadamiania innym odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata (K_K05),
- Uświadamiania znaczenia kultury żydowskiej w kulturze światowej (K_K07),
- Działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej judaizmu i Izraela (K_K08)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie:
- kontroli obecności (vide poniżej);
- merytorycznego uczestnictwa w zajęciach (bieżące przygotowanie do zajęć na podstawie materiałów z Google Classroom),
- pisemnego egzaminu końcowego (test + dwa pytania otwarte).
Frekwencja:
Zgodnie z zarządzeniem KJD WO UW z dnia 31.07.2021:
- "dopuszczalna liczba nieobecności nieusprawiedliwionych na zajęciach wynosi 15%"
- "łączna liczba nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych umożliwiająca podejścia do egzaminu wynosi 30%"
- "Student winien usprawiedliwić nieobecność na zajęciach niezwłocznie i nie później niż w terminie 7 dni od ustania jej przyczyny. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wykładowca może usprawiedliwić nieobecność po tym terminie."
Literatura
Szczegółowa literatura i teksty źródłowe na poszczególne spotkania przekazane zostaną w sylabusu na pierwszych zajęciach.
Literatura podstawowa:
- Antony Polonsky, Dzieje Żydów w Polsce i Rosji, Wydawnictwo Naukowe PWN 2014 (rozdziały 2-6).
- Marcin Wodziński, Oświecenie żydowskie w Królestwie Polskim wobec chasydyzmu, Cyklady 2003.
- Jacek Surzyn, Antysemityzm, emancypacja, syjonizm: narodziny ideologii syjonistycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2014.
- Shlomo Avineri, The Making of Modern Zionism. The Intellectual Origins of the Jewish State, Basic Books 2017 [1981].
- Anita Shapira, Historia Izraela, Dialog 2018 (rozdziały 1-7).
- Oz Almog, The Sabra. The Creation of the New Jew. University of California Press 2000.
- Benny Morris, Righteous Victims: A History of the Zionist-Arab Conflict 1881-2001, Vintage Books 2001 (rozdziały 1-5).
Teksty źródłowe:
- Teodor Herzl, Państwo żydowskie, Austeria 2020.
- Eran Kaplan, Derek J. Penslar, The Origins of Israel, 1882–1948: A Documentary History, University of Wisconsin Press 2011.
+ Teksty kultury wybrane przez prowadzącą
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: