Historia Azji Środkowej i Mongolii (cz. 2, XX i XXI w.) 3600-HASMXX-OW
Zapoznanie z najważniejszymi faktami z historii politycznej i kulturowej Azji Środkowej od czasów zaboru mandżurskiego do dziś na tle wydarzeń w sąsiednich regionach, synchronicznych z dziejami Mongolii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
K_W04
ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych (literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii) niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury
K_W06
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Azji Środkowej Mongolii i Tybetu
K_W08
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o sztuce i estetyce Mongolii i Tybetu
K_W09
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej
K_W11
ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu
K_W14
ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
K_W18
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
K_U02
wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki
K_U04
zastosować wiedzę z zakresu historii Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu. do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
K_U05
prawidłowo usytuować Azję Środkową, Mongolię i Tybet w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego
K_U09
zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U21 prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu i w języku polskim oraz w języku mongolskim i tybetańskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Mongolii i Tybetu
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K07
ma świadomość znaczenia kultury mongolskiej i tybetańskiej w kulturze światowej
K_K08
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Mongolii i Tybetu
Kryteria oceniania
EGZAMIN PISMENY
Literatura
BAABAR, DZIEJE MONGOLII, WARSZAWA 2005
L. BAZYLOW, HISTORIA MONGOLII, WROCŁAW 1981
CH.R. BAWDEN, THE MODERN HISTORY OF MONGOLIA, LONDYN 1968
ENCYKLOPEDIA HISTORYCZNA ŚWIATA. AZJA, CZĘŚĆ 1, TOM XI, AGENCJA PUBLICYSTYCZNO-WYDAWNICZA OPRES, KRAKÓW, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: