Buddyzm indyjski i jego przeciwnicy 3600-BIJP-OW
Buddyzm wyłonił się w V w. p.n.e. w okresie głębokich przemian zachodzących w północnych Indiach. Buddyzm powstał w środowisku ruchów śramanicznych stojących w opozycji do ortodoksji kapłańskiej. W krótkim czasie buddyzm stał się wielkim systemem religijno-filozoficznym. Do końca XII w., czyli do zaniku buddyzmu w Indiach, myśl buddyjska rywalizowała z licznymi systemami powstającymi na niezwykle bogatej indyjskiej scenie religijno-filozoficznej. W swojej literaturze buddyści dużo miejsca poświęcali krytyce swoich przeciwników i obronie własnych koncepcji. Spierano się także w popularnych w Indiach publicznych debatach. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z fundamentami myśli buddyjskiej i z historią buddyzmu w Indiach oraz z podstawowymi ideami rozmaitych nurtów religijnych i filozoficznych rozwijających się równolegle z buddyzmem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student wymieni i omówi podstawowe pojęcia i elementy myśli buddyzmu indyjskiego,
- student wymieni etapy rozwoju buddyzmu indyjskiego,
Umiejętności:
- student poprawnie posługuje się pojęciami buddyzmu indyjskiego,
- student prezentuje szczegółowe zagadnienia z zakresu historii myśli buddyzmu indyjskiego.
Kompetencje społeczne:
- student ma świadomość znaczenia myśli buddyjskiej w kulturze indyjskiej i kulturze światowej,
- student ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijno-filozoficznych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne (test), obecność na zajęciach (dopuszczalne trzy nieusprawiedliwione nieobecności).
Literatura
R. Gethin, Podstawy buddyzmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
D. Keown, Buddyzm, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997.
M. Mejor, Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.
Oraz literatura szczegółowa do każdego wykładu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: