Arabska wiosna – przyczyny, przebieg, skutki 3600-AR-AR-OW
Konwersatorium „Arabska wiosna – przyczyny, przebieg, skutki” poświęcone jest ostatniej dekadzie historii świata arabskiego, w której byliśmy świadkami procesów zmian społecznych i politycznych, przez wielu naukowców nazywanych mianem demokratyzacji świata arabskiego. Obserwowane zmiany miały różne podłoża, przebiegały w różny sposób lub pozornie różny sposób oraz wywierały wpływ na sceny polityczne w krajach arabskich. Zastanawiając się nad przyczynami tzw. Arabskiej wiosny porównamy sytuacje polityczne w tak różnych krajach jak Maroko i Egipt, przyjrzymy się sytuacji ekonomicznej krajów arabskich przed i po „rewolucjach”, oraz prześledzimy sam przebieg wydarzeń rewolucyjnych. Zastanowimy się co miało wpływ na powodzenie tych działań, a gdzie masowe wystąpienia, protesty i antysystemowe ruchy społeczne nie miały szans powodzenia. Przeanalizujemy dlaczego doszło do wojen w Syrii i Libii ale już nie w Tunezji i Bahrajnie oraz w jaki sposób rewolucjoniści w Egipcie i Tunezji dochodzili do obalenia autorytarnych przywódców podczas gdy w Maroku i Katarze nie było nawet o tym mowy. Skupimy się również na kształcie, nie tylko politycznym, ale również społecznym, państw arabskich po wstrząsie jakim niewątpliwie była Arabska wiosna. Stworzymy wielowymiarową mapę regionu, na której wyznaczymy granice podziału między państwami, w których rewolucje nastąpiły, w ogóle do nich nie doszło lub przerodziły się w wojny domowe biorąc pod uwagę sytuację ekonomiczną, społeczną, reżim polityczny, swobody obywatelskie w danych krajach arabskich.
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, którą student musi poświęcić na osiągniecie efektów uczenia się, wynosi 60 godzin w semestrze (30 godzin konwersatorium, 30 godzin pracy własnej).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student przedstawia wybrane kraje arabskie charakteryzując wydarzenia w nich zachodzące podczas tzw. Arabskiej wiosny.
2. Student identyfikuje przyczyny i skutki wystąpień rewolucyjnych w krajach arabskich.
3. Student rozróżnia kraje arabskie ze względu na powodzenie rewolucji lub brak działań rewolucyjnych.
4. Student analizuje jaki wpływ na sytuacje rewolucyjną w krajach arabskich miała sytuacja ekonomiczna, społeczna i polityczna w okresie 5 lat przed tzw. Arabską wiosną.
5. Student pokazuje zależności między działaniami rewolucyjnymi a zmianami społecznymi i politycznymi następującymi po nich.
6. Student porównuje sytuację polityczną w różnych krajach arabskich.
7. Student uzasadnia powodzenie działań rewolucyjnych w określonych krajach arabskich.
8. Student dyskutuje i ocenia różne skutki tzw. Arabskiej wiosny.
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach, możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności (45% oceny końcowej)
2. Napisanie max. 3-stronicowej wypowiedzi na zadany przez prowadzącego temat oraz przedstawienie głównych założeń pracy na zajęciach w formie prezentacji (10% oceny końcowej). Podstawą do zaliczenia pracy będzie problemowe podejście do przedstawianego tematu (np. analiza przypadków, porównanie sytuacji, pokazanie zależności między działaniami w różnych państwach arabskich), moderowanie dyskusji po prezentacji oraz odpowiedź na kilka pytań zadanych przez prowadzącego.
3. Kolokwium zaliczeniowe (45% oceny końcowej). Kolokwium składało się będzie z 2 części: części testowej dotyczącej najważniejszych dat, nazwisk i pojęć oraz części zawierającej dwa pytania otwarte, problemowe (np. porównanie sytuacji politycznej w wybranych krajach arabskich przed rewolucjami, wykazanie różnic i podobieństw przyczyn wybuchów społecznych w różnych krajach, uzasadnienie określonych skutków Arabskiej Wiosny, analiza sytuacji politycznej, ekonomicznej i społecznej przed wybuchem Arabskiej Wiosny).
4. Ocena końcowa:
60%-70% - dostateczny
71%-80% - dostateczny plus
81%-87% - dobry
88%-93% - dobry plus
94%-99% - bardzo dobry
100% - bardzo dobry plus
Literatura
1. Arab Human Development Reports, http://www.arab-hdr.org/;
2. Berman Sheri, The Promise of the Arab Spring In Political Development, No Gain Without Pain, http://www.foreignaffairs.com/articles/138479/sheri-berman/the-promise-of-the-arab-spring;
3. Bottici Chaira and Challand Benoit, Civil Society in Revolt: From the Arab Spring to Occupy Wall Street, http://www.jadaliyya.com/pages/index/8073/civil-society-in-revolt_from-the-arab-spring-to-oc;
4. Callies de Salies Bruno, Kraje Mghrebu Historia, polityka, społeczeństwo, Warszawa 2012;
5. Czajkowska Katarzyna, Dawioł-Sitko Anna, Systemy polityczne wybranych państw Bliskiego Wschodu, Warszawa 2012;
6. Freedom in the World Reports, www.freedomhouse.org;
7. Haddad Bassam, Bsheer Rosie, and Abu-Rish Ziad, The Dawn of the Arab Uprisings: End of an Old Order?, Pluto Press, 2012;
8. Keppel Gilles, Arabska droga cierniowa Dziennik 2011-2013, Warszawa 2014;
9. Noujaim Jehane, The Square, 2013, https://www.youtube.com/watch?v=ON8M24CEdYA;
10. Zdanowski Jerzy, Bliski Wschód 2011: Bunt czy rewolucja, Kraków 2011;
11. Zdanowski Jerzy, Historia Bliskiego Wschodu w XX w., Wrocław 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: