- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Analogia w języku 3600-AJ-OG
Zajęcia mają na celu wykazanie, jak istotną rolę w języku pełni mechanizm analogii, zwykle umniejszany w opisach diachronicznych, a często zupełnie ignorowany w formalnych analizach synchronicznych. Największy nacisk położony będzie na dziedzinę fonologii i morfologii, a zwłaszcza na zagadnienia analogii proporcjonalnej i zrównania, które w znacznym stopniu kierują się zasadą frekwencji; analogia w innych dziedzinach zilustrowana zostanie na przykładzie metafory w rozwoju semantycznym. W perspektywie diachronicznej szczegółowo omówiony zostanie opierający się na analogii mechanizm tzw. dyfuzji leksykalnej stanowiący alternatywę dla postulowanego przez młodogramatyków regularnego rozwoju fonologicznego. W perspektywie synchronicznej rozpatrzone będą różne współczesne ujęcia językoznawcze modelujące analogię w różny sposób, w tym wersje Teorii Optymalności (ang. Optimality Theory) i modele oparte na tzw. ‘użyciu językowym’ (ang. usage-based approaches).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student(ka) zna różne podejścia do analizowania i interpretowania danych językowych, co być może skłoni ją/go do refleksji i świadomych wyborów we własnej przyszłej pracy badawczej. Nabywa też pewną wiedzę na temat zjawiska analogii w języku, współczesnych modeli teoretycznych, a także interesujących faktów językowych w różnych językach europejskich i pozaeuropejskich.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Literatura
Anttila, Raimo. 2005. “Analogy: The warp and woof of cognition”. W: Brian D. Joseph and Richard D. Janda (red.) The Handbook of Historical Linguistics. Malden: Blackwell. 425-440.
Blevins, James P. i Juliette Blevins. 2009. Analogy in Grammar: Form and Acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Bybee, Joan, 1985. Morphology: A Study of the relation between Meaning and Form, Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Bybee, Joan, 2001, Phonology and Language Use. Cambridge: Cambridge University Press.
Hock, Hans H. 1991. Principles of Historical Linguistics. Berlin/NY/Amsterdam: Mouton de Gruyter. Rozdz. 9-10.
Hock, Hans H. 2005. “Analogical change”. W: Brian D. Joseph and Richard D. Janda (red.) The Handbook of Historical Linguistics. Malden: Blackwell. 441-460.
Kraska-Szlenk, 2007, Analogy: The Relation between Lexicon and Grammar, LINCOM Studies in Theoretical Linguistics 38, Monachium: LINCOM Europa.
Kraska-Szlenk, 2009, “Size vis-à-vis frequency: minimality and maximality constraints in Swahili”. Language Sciences 31/2-3. Special issue: Michael J. Kenstowicz (ed.), Data and Theory: Papers in Phonology in Celebration of Charles W. Kisseberth. 271-284.
Kruszewski, Mikołaj. 1879. “Об ‘аналогии’ и “народной зтимологии” (Volksetymologie)”. Русский филологический вестник, vol. 2:109-120, Warszawa. [Polska wersja w: Wybór pism, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1967:3-12]
Kuryłowicz, Jerzy. 1947. “La nature des procès dit analogiques”. Acta Linguistica 5: 17-34.
Labov, William. 1972. “On the mechanism of linguistic change”. W: Allan R. Keiler (red.), A Reader in Historical and Comparative Linguistics. New York: Holt, Rinehart and Winston. 267-288. [Przedruk z: Georgetown University Monograph Series on Languages and Linguistics: Monograph No. 18, 1965:91-114]
Labov, William. 1994. Principles of Linguistic Change. Vol. 1 Internal Factors. Oxford: Blackwell.
Mańczak, Witold, 1996, Problemy językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Rozdz. 7-9.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: