Ludy i języki Azji Mniejszej 1 (grupa przedmiotów hetytologicznych) 3600-7-WS4-LJAMW(Z)
Przedmiotem wykładu w I semestrze są języki: hatycki, palajski, hurycki, luwijski klinowy, wprowadzenie do luwijskiego hieroglificznego.
Wykład obejmuje podstawy gramatyki wyżej wymienionych języków, jak również historyczno-kulturowy kontekst, w jakim każdy z tych języków powstał (pochodzenie poszczególnych ludów Azji Mniejszej epoki brązu, zarys ich historii, uporządkowane informacje o ich kulturze i religii zwłaszcza w odniesieniu do języka hetyckiego); student zapoznaje się z różnymi odmianami pisma używanymi w Azji Mniejszej (dla II tys.: pismo klinowe w zapisie huryckiego i luwijskiego oraz pismo hieroglificzne stosowane do zapisu luwijskiego), budową wymienionych języków i zachowanym piśmiennictwem.
W cyklu 2025Z:
Przedmiotem wykładu w I semestrze są języki: hatycki, palajski, hurycki, luwijski klinowy, wprowadzenie do luwijskiego hieroglificznego. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych (literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii) niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury – K_W04
- umie wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z różnych źródeł – K_U01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie – K_K01
- jest gotów do uświadamiania innym odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata – K_K05
- stan badań w zakresie wybranej problematyki Wschodu Starożytnego; – K_W16
- podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji regionu Wschodu Starożytnego; – K_W17
- ma świadomość złożonej natury języków Azji Mniejszej w drugim tysiącleciu p.n.e. ich miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Azji Mniejszej;
- ma świadomość różnorodności językowej Azji Mniejszej w II tysiącleciu p.n.e. i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną obszarów sąsiednich;
Umiejętności:
- potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej Wschodu Starożytnego prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym – K_U06
- porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej Wschodu Starożytnego; – K_U07
- wykazać się znajomością języków Wschodu Starożytnego; – K_U12
- interpretować kluczowe pojęcia kultury Wschodu Starożytnego poprzez analizę językową/ filologiczną; – K_U15
- prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Wschodu Starożytnego w języku polskim – K_U20
- wykazuje się znajomością wyżej wymienionych języków na poziomie ustalonym;
Kompetencje społeczne:
- jest gotów do uświadamiania znaczenia kultury Wschodu Starożytnego w kulturze światowej; – K_K07
- do działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Wschodu Starożytnego; – K_K08
- do uznawania pozytywnych wartości kulturowych Wschodu Starożytnego, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej; – K_K09
- ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej;
- jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową;
Kryteria oceniania
- przygotowanie w trakcie semestru hasła na Wikipedię o wybranym języku omawianym podczas wykładu;
- egzamin ustny
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Akurgal E., The Hattian and Hittite Civilisations, Ankara 2001.
Carruba O., Das Palaische: Texte, Grammatik, Lexikon, Wiesbaden 1970.
Giusfredi F., Palaic in the Hittite Archives, [w:] Contacts of Languages and Peoples in the Hittite and Post-Hittite World, ed. F. Giusfredi, V. Pisaniello, A. Matessi, vol. I, Leiden–Boston 2023, s. 313–331.
Giusfredi F., Pisaniello V., Hurrians and Hurrian in Hittite Anatolia, [w:] Contacts of Languages and Peoples in the Hittite and Post-Hittite World, ed. F. Giusfredi, V. Pisaniello, A., Matessi, vol. I, Leiden–Boston 2023, s. 259–283.
Hawkins J.D., Corpus of Hieroglyphic Luwian Inscriptions, vol. I, Berlin–New York 2000.
Kassian A., Hattic as a Sino-Caucasian Language, „Ugarit-Forschungen” 41 (2009), s. 309–448.
Laroche E., Glossaire de la langue houritte, Paris 1980.
Melchert H.C., The Luwians, Leiden–Boston 2003.
Payne A., Hieroglyphic Luwian. An Introduction with Original Texts. 2nd Revised Edition,
Wiesbaden 2010.
Payne A., Iron Age Hieroglyphic Luwian Inscriptions, Atlanta 2012.
Popko M., Ludy i języki starożytnej Anatolii, Warszawa 2011.
Richter Th., Bibliographisches Glossar des Hurritischen, Wiesbaden 2012.
Rizza A., Hattian Texts and Hattian in the Hittite Archives, [w:] Contacts of Languages and Peoples in the Hittite and Post-Hittite World, ed. F. Giusfredi, V. Pisaniello, A. Matessi, vol. I, Leiden–Boston 2023, s. 242–258.
Schuster H.-S., Die Hattisch Hethitischen Bilinguen, Teil 2–3, Leiden–Boston–Köln 2002.
Soysal O., Hattischer Wortschatz in Hethitischer Textuberlieferung, Leiden–Boston 2004.
Soysal O., Süe A., The Hattian-Hittite Foundation Rituals from Ortaköy (II). Fragments to CTH 726, [w:] Audias fabulas veteres. Anatolian Studies in Honor of Jana Součková-Siegelová, ed. Š. Velhartická, Leiden–Boston 2016, s. 320–364.
Wegner I., Einführung in die hurritische Sprache, wyd. II, Wiesbaden 2007.
Yakubovich I., Cuneiform Luwian in the Hattuša Archives, [w:] Contacts of Languages and Peoples in the Hittite and Post-Hittite World, ed. F. Giusfredi, V. Pisaniello, A. Matessi, vol. I, Leiden–Boston 2023, s. 284–312.
Uwagi
W cyklu 2025Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: