Proseminarium1 3600-7-WS2-P1
W trakcie zajęć studenci zapoznają się z warsztatem naukowym asyriologa/hetytologa. Uczą się korzystać z opracowań, czasopism i źródeł elektronicznych; pisać i recenzować prace naukowe; przygotowywać i przedstawiać referaty. Poznają technikę kopiowania tekstów źródłowych. Ponadto pogłębiają znajomość pisma klinowego i języka akadyjskiego poprzez lekturę tekstów z różnych dziedzin (m.in. magia, wróżbiarstwo, leksykografia) oraz w różnych grafiach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
-zna i rozumie: złożoność języków akadyjskiego, hetyckiego i sumeryjskiego oraz ich miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Wschodu Starożytnego; różnorodność językową i jej wpływ na sytuację kulturową i polityczną świata; stan badań w zakresie wybranej problematyki Wschodu Starożytnego; podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji regionu Wschodu Starożytnego
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł.
-potrafi: porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej Wschodu Starożytnego; wykazać się znajomością języków akadyjskiego, hetyckiego, sumeryjskiego; analizować i interpretować teksty źródłowe w językach akadyjskim, hetyckim i sumeryjskim; przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z języka akadyjskiego, hetyckiego i sumeryjskiego na język polski; interpretować kluczowe pojęcia kultury Wschodu Starożytnego poprzez analizę językową/ filologiczną; biegle posługiwać się systemem pisma języków akadyjskiego, hetyckiego i sumeryjskiego oraz narzędziami służącymi do ich poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, itp.); przygotować prace seminaryjne: dobrać i odszukać źródła i opracowania, zna technikę pisania prac seminaryjnych; zastosować w pracy seminaryjnej podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań nad kulturą; prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Wschodu Starożytnego w języku polskim; formułować w mowie i piśmie własne opinie i wnioski w języku polskim; umiejętnie i merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów; korzystać z narzędzi elektronicznych i komputerowych w języku polskim i językach obcych; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
-jest gotów do: odpowiedniego określania celów i sposobów ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej; działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Wschodu Starożytnego; uznawania pozytywnych wartości kulturowych Wschodu Starożytnego, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej; inicjowania działań na rzecz interesu publicznego oraz do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (student może opuścić nie więcej niż 3 zajęć)
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
- śródsemestralne pisemne testy kontrolne
- praca proseminaryjna
- przygotowanie i prezentacja referatów
Literatura
A. Oshima, A. Hogue, Introduction to Academic Writing. New York 1998.
J. Pieter, Zarys metodologii pracy naukowej. Warszawa 1975.
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: