Praktyczna nauka języka łacińskiego2 3600-7-WS1-PNJL2
Drugi semestr nauki języka łacińskiego. Zajęcia w ramach uniwersyteckiego kursu praktycznej nauki klasycznego języka łacińskiego od podstaw. Zajęcia skoncentrowane głównie na opanowaniu systemu fonologicznego z naciskiem na prawidłową wymowę oraz przeprowadzenie jak największej liczby ćwiczeń tłumaczeniowych. Zajęcia obejmują naukę pisania i ćwiczenia gramatyczne w języku łacińskim, umiejętność wyrażania myśli w formie pisemnej na poziomie nieskomplikowanych wypowiedzi; wykształcenie umiejętności komunikacyjnych w zakresie słuchania ze zrozumieniem, czytania i tłumaczenia tekstów w zakresie słownictwa podstawowego i tematyki ogólnej. Zajęcia przewidują ćwiczenia leksykalne i gramatyczne oraz zapoznanie studentów z elementami kultury i historii starożytnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem w zakresie gramatycznym i leksykalnym posiada, w obszarze
Wiedza:
- znajomość alfabetu łacińskiego
- przerobionego materiału w postaci określonego zasobu słówek, wyrażeń, idiomów, przydatnych zdań i innych fragmentów wypowiedzi;
- znajomość podstawowych pojęć gramatyki opisowej na poziomie podstawowym w zakresie potrzebnym do praktycznego zastosowania przy tłumaczeniu prostych tekstów łacińskich
Umiejętności:
- rozpoznawania i odczytywania słów i prostych zdań pisanych w języku łacińskim;
- pisania prostych zdań w jęz. łacińskim
- tłumaczenia prostych wypowiedzi lub sentencji pisanych i mówionych;
- identyfikowania części mowy i części zdania w usłyszanej lub napisanej wypowiedzi;
- uzasadniania zastosowania form gramatycznych w interpretowanym tekście
- poprawnego czytania oryginalnych tekstów łacińskich
- poprawnego stosowania zasad gramatyki łacińskiej i fleksji
- tłumaczenia prostych tekstów łacińskich na jęz. polski
Kompetencje:
- rozumienia potrzeby uczenia się języków obcych przez całe życie
- przekonania o wadze znajomości języka łacińskiego jako podstawy większości nowożytnych języków europejskich
- rozumienia roli znajomości języka łacińskiego w poznawaniu i rozumieniu świata starożytnego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
ocena stopnia realizacji założonych efektów kształcenia poprzez:
- kontrolę obecności na zajęciach
- ocenę ciągłą (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
- śródsemestralne pisemne testy kontrolne
- końcowe zaliczenie pisemne
- końcowe zaliczenie ustne
Literatura
Podręcznik "Język łaciński dla lektoratów szkół wyższych” – O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska,
Słownik łacińsko-polski pod red. K. Komanieckiego
i materiały własne wykładowcy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: