Przedmiot metodologiczny (Religia/Filozofia) 1 3600-7-WO4-PMRF1
Niniejszy wykład ma za cel ukazanie specyfiki filozofii zachodniej, zwłaszcza pokazanie tego, co różni ją od systemów filozofii wschodnich. Jednym z najistotniejszych czynników odróżniających jest jej stosunek do religii - charakteryzuje się ona wrastającą autonomią filozofii. W trakcie wykładu zostaną ukazane niektóre filozoficzne koncepcje religii, myśl św. Augustyna i św. Tomasza z Akwinu. Zostanie również przedstawiona religia gnozy i związane z nią problemy filozoficzne, nowożytny ezoteryzm i teozofia na przykładzie myśli Louis-Claude’a de Saint-Martina, oraz dziedzictwo oświeceniowego deizmu i ateizmu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student potrafi rozpoznać zachodni sposób filozofowania , a następnie odróżnić go od wschodniego. W szczególności dotyczy to autonomii refleksji filozoficznej względem religijnej, prymatu myślenia teoretycznego względem praktycznego i etycznego oraz racjonalnej argumentacji względem myślenia intuicyjnego.
Wiedza
K_W01 ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religioznawstwa lub historii H2A_W01
H2A_W02
Umiejętności
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy H2A_U01
K_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej H2A_U03
Kompetencje społeczne
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy H2A_U01
Kryteria oceniania
Praca pisemna (temat uzgodniony z prowadzącym) i egzamin ustny
Literatura
Władysław Stróżewski, Istnienie i wartość, Kraków 1981.
Tegoż autora, W kręgu wartości, Kraków 1992.
Tegoż autora, Ontologia, Kraków 2004.
Gilles Quispel, Gnoza, Warszawa 1988.
Hans Jonas, Religia gnozy, przeł. Marek Klimowicz, Kraków 1994.
Kurt Rudolph, Gnoza. Istota i historia późnoantycznej formacji religijnej, Kraków 1995.
Stefan Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.
Etienne Gilson, Wprowadzenie do nauki świętego Augustyna, przeł. Zygmunt Jakimiak, Warszawa 1953.
Etienne Gilson, Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, przeł. Jan Rybałt, Warszawa 1960.
Bertrand Russell, Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, przeł. Tadeusz Baszniak, Adam Lipszyc i Michał Szczubiałka, Warszawa 2000.
Zbigniew Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.
Frederick Copleston, Historia filozofii. T. 5 Od Hobbesa do Hume’a. Przełożyli: Jarosław Pasek, Joanna Pasek, Paweł Józefowicz, wyd. różne.
Tegoż autora, Historia filozofii, t. VI: Od Wolffa do Kanta, przeł. Jerzy Łoziński, wyd. różne.
Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I i II, wyd. różne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: