Przedmiot metodologiczny (literatura i kultura) 2 3600-7-WO4-PML2
Wykład metodologiczny Pracowni Literatur i Kultur ma za zadanie przegląd podstawowych zagadnień i problemów, z jakimi ma do czynienia nauka o literaturze, w tym aparatu pojęciowego i terminologii literaturoznawczej, a także szkół i kierunków teoretycznych, które zyskały znaczenie w XX w. Zajęcia obowiązują studentów I r. studiów II stopnia, zainteresowanych literaturą jako jedną z praktyk kulturowych, uczestniczących w konwersatorium orientalistycznym w Pracowni Literatur i Kultur Azji i Afryki; zalecane są także dla doktorantów o podobnych zainteresowaniach.
W trakcie wykładu zostaną omówione m.in. następujące zagadnienia:
• nauka o literaturze i jej działy, a także jej starożytne źródła;
• pytania o istotę literatury i ich zasadność;
• rodzaje i gatunki literackie/genologia;
• najważniejsze szkoły i kierunki teoretyczne, które rozwinęły się w badaniach literackich w XX w., w tym:
- formalizm rosyjski,
- kulturowa interpretacja literatury Michaiła Bachtina
- nowa krytyka,
- strukturalizm,
- poststrukturalizm,
- feminizm,
- badania kulturowe.
Ponadto, w związku z tematem konwersatoriów orientalistycznych:
• teoria piśmienności i szkoła komunikacji z Toronto.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01
ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religioznawstwa lub historii
K_W06
zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury krajów Orientu/Afryki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i studiów nad kulturą lub filozofii i religioznawstwa lub historii
K_U01
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy
K_U04
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych
K_U08
potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) wybranego regionu Orientu/Afryki, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U09
umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) wybranego regionu Orientu/Afryki a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U17
potrafi wybrać i sformułować temat pracy magisterskiej, dobrać i odszukać źródła w języku wybranego regionu Orientu/Afryki, odnieść się do różnych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł
K_U20
posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów
K_K05
jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową
Kryteria oceniania
Końcowy egzamin pisemny w postaci testu z pytaniami wielokrotnego wyboru, krótkimi pytaniami otwartymi i opisowymi; bezwzględnie wymagana znajomość lektur z listy podstawowej.
Literatura
Lektura obowiązkowa:
• Anna Burzyńska i Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
• Jonathan Culler, Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, Warszawa 1998.
Lektura uzupełniająca:
• Anna Burzyńska i Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006.
• Michał Głowiński i in., Słownik terminów literackich, pod red. Janusza Sławińskiego, Wrocław 2002.
• Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska i Janusz Sławiński, Zarys teorii literatury (kilka wydań).
• Henryk Markiewicz, Główne problemy wiedzy o literaturze (kilka wydań).
• Renata Mayenowa, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Wrocław 2000.
• Zofia Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 2004.
• René Wellek i Austin Warren, Teoria literatury, Warszawa 1970 (lub późniejsze).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: