Przedmiot metodologiczny (językoznawczy) 2 3600-7-WO4-PMJ2
Zajęcia mają na celu omówienie różnych metodologii i teorii językoznawczych. Ważnym aspektem zajęć będzie porównywanie alternatywnych metodologii w zakresie przedmiotu i celu badań, wstępnych założeń, źródeł i sposobu zbierania danych językowych, formułowania hipotez i wniosków, co ilustrowane będzie przykładami analiz wybranych problemów badawczych. Studenci zostaną uwrażliwieni na rozróżnianie faktów językowych od ich interpretacji w zależności od metajęzyka danego ujęcia teoretycznego oraz przyjęcia wyjściowych założeń co do zasobu stosowanych pojęć i sposobu kategoryzacji, a także w zależności od podstawowego założenia, czym jest język i jakie są cele językoznawstwa.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu językoznawstwa K-W01
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy K_U01
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze K_U03
potrafi wybrać i sformułować temat pracy magisterskiej, dobrać i odszukać źródła w języku wybranego regionu Afryki, odnieść się do różnych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł K_U17
Kryteria oceniania
Kontrola obecności - dopuszczalne dwie nieobecności, czyli 4 godz., w semestrze; w przypadku nieobecności spowodowanej chorobą zaświadczenie lekarskie usprawiedliwiające tę nieobecność powinno zostać przedłożone w terminie siedmiu dni roboczych od wskazanej w nim daty zakończenia zwolnienia.
Końcowy egzamin pisemny/prezentacja badań własnych.
Literatura
Wybrane rozdziały w książkach:
Biber, D., Conrad, S., Reppen, R. 2007. Corpus Linguistics. Investigating Language Structure and Use. Cambridge University Press.
Grzegorczykowa, R. 2008, Wstęp do językoznawstwa. Warszawa PWN.
Łuczyński, E., Maćkiewicz, J. 2002. Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia. Wydaw. Uniwersytetu Gdańskiego.
Mańczak, Witold, 1996, Problemy językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
McEnery, T., Hardie, A. 2012. Corpus Linguistics. Cambridge University Press.
Przepiórkowski, A., Bańko, M., Górski, R., Lewandowska-Tomaszczyk, B. (red.) 2012. Narodowy Korpus Języka Polskiego. Warszawa PWN.
Sakel, J., Everett, D.L. 2012. Linguistic Fieldwork. Cambridge University Press.
Tabakowska, E. (red.). 2001. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Kraków: Universitas.
Taylor, J. 2001. Kategoryzacja w języku. Universitas.
Wierzbicka, A. 1999. Język - umysł - kultura. Wybór prac pod red. Jerzego Bartmińskiego. Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: